Full version: Höns ?
solberga
Har sagt i många år att jag ska skaffa höns, så nu ska jag slå till.
Ska bara skaffa mig lite kunskap först.
Som vanligt skulle jag vilja ha lite insidertips och lite inspiration till hönshusbygge / rastgården...Funderar på¨vanlig lantras, nån lättskött sort som tål lite kyla, lägger ägg, inte nödvändigtvis ruvande.
Kasta gärna på mig lite fakta tack ! laugh.gif
Viveka
Vet inte mycket om höns, men här är en kul idé som jag läste i boken Permaculture för några år sedan.

Den kallas för 'Chicken Tractor' och är avredd för markberedning i grönsakslandet, eller vilken yta som helst med mycket ogräs som man normalt skulle vilja gå över med en jordfräs.

En Chicken Tractor är helt enkelt en kaninbur utan botten. Man placerar buren på ytan man vill ha iordningjord och stoppar in några höns. Sedan flyttar man bara runt buren efter hand. Hönsen äter upp vartenda grönt strå, sprätter runt och luckrar upp ytlagret, göder det med sin avföring och gör av med de flesta sniglar och skadeinsekter samtidigt. (Tyvärr slinker väl en och annan daggmask med också, men man kan ju inte få allt...)

Det låter förstås som ett skämt, men var faktiskt ett allvarligt förslag i boken. smile.gif

Själv skulle jag vilja ha ankor istället, de skulle göra sig i min stora damm, och de lär äta mördarsniglar också...
råse-marie
Hej biggrin.gif
Vi hade 6 hönor när vi bodde på landet.Vi valde att inte ha tupp.
Dom var ute i princip året om men på vintern fick jag skotta annars ville dom inte gå ut.
Dom fick oftast vara helt frigående och blev jätte tama.
Värpte ett ägg varje dag året om. rolleyes.gif
Jag lånade en bok på biblan om höns. Dom är tycker jag ganska lättskötta.
Har du några funderingar hör av dig kanske jag kan hjälpa till med något råd.Är inte proffs men har ändå varit hönsägare....med dom största och gulaste äggen i Västmanland wink.gif
Siri
Jag tycker Karin Neuschutz böcker om att ha höns är väldigt bra.
Titta efter dem om du är på biblan.
Kerstin E
Först vill jag bara gratulera till ett mycket klokt beslut - jag skaffade mig höns förra hösten och har definitivt inte ångrat mig!

Jag ville gärna ha någon av de gamla lantraserna, både för att de är vackra och för att vara med på ett hörn och bevara raserna. Mitt val föll på skånsk blommehöna som är den största av dessa och värper "normalstora" ägg, runt 60 g. De har tillbringat vintern i en ouppvärmd länga bredvid stallet och klarat det alldeles utmärkt, för det mesta ville de ströva runt fritt på gården även om det var minusgrader eller lite snö ute. Från och med i våras har de "rastgårdsarrest" efter att hastigt och inte fullt så lustigt ha skövlat mina rabatter på nyplanterade penséer. (när penséerna ändå kom igen blev de för övrigt ovanligt buskiga och fina så kanske hönsen menade väl ändå?) wink.gif Från hösten och under vinterhalvåret har jag dock tänkt att de får bli helt frigående igen.

Blommehönsen är lugna och lätta att ha att göra med, riktigt personliga faktiskt, och på tre hönor får jag fler ägg än jag hinner förbruka själv, både bruna och vita. Blommehönsen är också generellt en av de flitigaste värparna bland lanthönsen, man får räkna med en liten vintervila men mina har värpt kontinuerligt från början - mitten av februari. De ruvar däremot inte så bra men var du ju heller inte ute efter.

Tyvärr har jag inga bilder att lägga ut på mitt hönshus eller rastgården, hönshuset är i mitt fall inte heller fristående utan bara en avdelning på ca 3 x 4 meter i en redan färdig byggnad. Utomhus har jag satt stolpar och nät upp till ca 2 meters höjd på ca 6 x 4 meters yta (f n tre hönor och en tupp). Ett insidertips är också att så långt det bara går säkra hönshuset från objudna besökare - jag tyckte att jag hade en hyfsat hög "säkerhetsklass" men fick ändå ovälkommet besök av en mård en natt förra hösten och miste två hönor. Ett tag såg det ut som att också tuppen skulle stryka med av chocken, han är vanligtvis synnerligen mån om att visa (och tala om) vem som är herrn i huset men efter att ha tvingats att bevittna morden på två av fruarna var han helt tom i blicken, ville inte äta och orkade knappt sitta upp för sig själv. Först efter två veckor var han tillräckligt återhämtad för att börja gala igen och sedan var han snart sitt forna macho-jag igen. Och hönshuset är förstås sedan dess närmast hermetiskt tillslutet...

Bara två varningar alltså: är du rädd om rabatterna så låt inte hönsen ströva fritt under växtsäsongen och se upp för rovdjur.... Nu var detta kanske inte så mycket fakta att bidra med men jag vill tipsa om Svenska Lanthönsklubben för vettiga och bra skötselråd och ytterligare tips. I medlemstidningen finns också fler köpes/säljes annonser än de som är utlagda på nätet. http://www.kackel.se

Lycka till! rolleyes.gif
Fenja
Hedemorahöns, är en trevlig gammal lantras som är friska, lägger mycket ägg och är lätta att föda! Jag har haft sådana tidigare när jag bodde ute på landet. Rekommenderas varmt!
Mvh
Fenja
Siri
Kan bara instämma i ert varma prat om lantraserna!
Finns ju också mycket litteratur ang. det på biblioteket.
De olika klubbarna för lantraser, som Kerstin tipsade om, kan hjälpa till med var/hur du får tag i dina hönor.

Att ha lantraser är förutom att det är väldigt trevligt, att medverka till att bibehålla kultur- och miljövärden för framtiden, med bland annat en bra genbank. Bara bra!
biggrin.gif
Kaja Lund
Jag skulle också vilja ha höns men har ansett det som omöjligt för jag har inte precis någonstans där dom kan bo på vintern.. Kan man bygga något som blir varmt nog för hönsen att bo i ?
Fenja
Höns bör på vintern bo frostfritt, om de har gott om spån, hö och mat är det inga problem att ha den i ett ouppvärmt utrymme.
Mvh
Fenja
Exotic
Hej Solberga , vad kul det låter det skulle jag oxå vilja haaaa wub.gif
Men kan ej för hur vi bor sad.gif

Förra året när jag var och hahndlade roser så hade hon så fina höner +tupp, det hon sa till mig att vart annat år så byter hon tupp för att det var bra att göra Hmmmmm? varför har glömmt ,jag tror det var för dem små barnens skull... laugh.gif biggrin.gif wub.gif

Toh bild på dem Tuppen med sina tjejer smile.gif
Frida Sandman
http://honsgarden.just.nu/ är ett forum som man kan ställa frågor om höns.

Själv har jag fått två stycken bruna Lohmannhöns (värpare) som inte gick ihop med blommehönsen hos de tidigare ägarna. Blommehönsen var för snälla tydligen. Själv tror jag att de bodde för trångt för antalet höns.

Och så har jag även köpt två dvärgkochinhöns och en tupp av samma ras. Det är min favvoras just nu, dom är så söööta! Och så är dom ruvvilliga och trevliga i lynnet.

Mitt bästa tips är att du har stooor hönsgård så att hönsen kan gå undan och varaför sig själva om dom känner för det, då minskar risken för att "hackkycklingar" kommer till.

Dvärgkochin är förresten också bra om man vill att det ska se fint ut på marken, dom förstör inte underlaget lika mycket som övriga höns, de är lite försiktigare.

Lycka till med hönsen! wub.gif
Tesa
Jag har också gått länge i tankarna att skaffa höns igen....(är en sån där uschling som hade hönsburar en gång, men jag la ner det för jag tyckte inte om det.. sad.gif mad.gif )........
Jag har mest tvekat för att jag inte har nåt isolerat utrymme att ha dom i så om det blir kallt på vintern så blir det ju frost i hönshuset också helt klart....har funderat på en värmelampa men jag vet inte riktigt hur långt det räcker...men så har jag tänkt på det också att ..dom överlevde ju i det där hönshuset förr wink.gif ... men hur bra vet jag ju inte.....
Hur har ni det? Är era hönshus isolerade?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon