Full version: Bara problem!
TeliaNet
i går märkte jag att mina citrusväxter fått ohyra(troligen spinn), satte växterna i frysen och tänkte att kvalsterna dör på några minuter, glömde bort att de stod i frysen, så efter 20min så åkte de ut. dagen efter exploderade invasionen av ohyran till massantal. citrusarna förfrös sina nykomna blad och nu har de fått gödning och ska snart få såpa på sig.
ångrar mig så med att jag satte dem i frysen. sad.gif
och sen har jag en palm och en kaktus som är för långa och de vill jag ha sticklingar av, hur ska jag göra?
Hannele
CITAT (TeliaNet @ 11-07-2004, 09:53)
satte växterna i frysen

Jag gör tvärtom: Ger den en snabb het dusch i stället.
TeliaNet
en het dusch med såpa kanske gör susen.
är det nån som har citron, apelsin eller clementin som ni kan ta sticklingar i från?
TeliaNet
har lånat effekt mot löss och sprutade på det och nu har bladen skrumpnat i hop och gulnat. nu är jag i behov av all hjälp jag kan få!
kommer citrusarna att repa sig?
yla
ge dom tid o se
min son fick en hibiskus av mej
som han glömde vattna
den va bara torra blad o inget mer
men han gav den vatten o en vecka fjorton dar senare så hade den gjort nya blad överallt
o den lever fortfarande efter några år
så ge inte upp de kan bli jättebra
löss o annat elende sprutar jag me gift jaja jagvet att de inte e bra men det e bara inomhus jag gör det,o jag viil ha mina blommor kvar ouppätna unsure.gif
TeliaNet
effekt som det hette hade den aktiva preparatet parafinolja, låter inte dödligt.
ja nu har jag klippt bort toppen på 2 av mina kaktusar och en topp på min palm, sticklingarna står i sand.
renate
Har du satt dina citrussar i frysen så är det adjöss med dem,citrusväxter tål inte frost.Jag har stora citrustäd som står ute under sommaren,sticklingar har jag aldrig lyckas med.Köp provadopinnar de hjälper mot ohyra,jag fick nå't på min hibiskus den har legat(blåste omkull)2 dygn ute i ösregnet.Lägger du dina plantor i frysen tar du död på dem.

Hälsar Renate
TeliaNet
det var bara några minuter i frysen, jag tror de repar sig.
Fisan
Man ska inte använda provadopinnar på ätliga växter. jag läste om det på ogräs o skadedjur. Giftet gick ut i växten. ..

Lycka till ändå! smile.gif
TeliaNet
har provadopinnar i ett skåp och jag tänker inte använda dem på växter som ska förtäras.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns bara ett medel som tar död på kvalster och det är provado plus sprayen som innehåller Merkaptodimetur (vilket de andra provadoprodukterna inte innehåller). Sprayen är inte heller den egentligen godkänd för ätliga växter men medlet försvinner ur växten på någon vecka.

Nu under sommaren kan växterna gärna stå ute i regnet, spinn gillar inte blåst och regn och det har vi gott om utomhus just nu.
TeliaNet
jo jag vet att de inte gillar spinn, men nu har citrusarna nästan vissnat helt.
Lady Hamilton
Hur går det TeliaNet med din citrus?
Håller tummarna för dig / Hammis
TeliaNet
jo, nu har bladen torkat helt.
kanske tar sig plantorna så snart de trillat av.
jag återkommer med resultat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon