Cilla
Vi diskuterar många träffar på många ställen i landet. De som leder till att vi verkar ha beslutat något kan kanske få en egen rubrik så de hittas lättare?

Alla som ska besöka Trädgårdsmässan i Älvsjö 27-30 mars och som vill träffas kan sammanstråla vid Pomologiska sällskapets monter klockan 12.00 för att sedan äta lunch tillsammans.

Träff 12.00 varje dag alltså. De som råkas de råkas!

Ni som är på mässan och vill meddela er på annat sätt, skriv en lapp på den anslagstavla som sitter närmast till vänster efter entrén, och sätt lappen så långt i vänsterkant som möjligt på tavlan. (Vi vet inte hur anslagstavlorna kommer att sitta eller se ut.)

Väl mött!
abborrmaster
låter bra!

/Simon
Sylvia
Ja. bara man kommer ihåg när man går dreglande runt i alla de härliga monterna...
Gunvor Nilsson
Dags att lyfta fram den här tråden! tongue.gif
Cilla
Jag har gjort lite ändringar i min mässplan, men kommer att vara där varje dag. På vardagarna står jag i Trädmästarnas monter, i helgen hos Pomologiska sällskapet.

Jag hoppas att kunna knalla förbi Pomologiska Sällskapets monter även under vardagarna!

Förresten - kl 9.40 på torsdagen är det ett beskärningsföredrag (fruktträd) som kan vara bra.
e_sedell
Är det du som håller i föredrget? Jag ska upp på Torsdagen, jag ska släpa med en del kompisar också... wub.gif
e_sedell
CITAT (Cilla @ 21-02-2003, 15:35)
Förresten - kl 9.40 på torsdagen är det ett beskärningsföredrag (fruktträd) som kan vara bra.

På torsdagen öppnar ju inte mässan förens klockan 10.00 tongue.gif
Ronny
Vad Cilla syftar på är nog ett förmiddagsseminarium med rubriken "Träd och buskar i offentlig miljö - vård och beskärning.
Just kl 09,40 är det en arborist som håller föredrag.
Cilla
Ja Erik, hur de får ihop det med mässtiderna vet jag inte, men föredraget startar 9.40 iallafall. Det är inte jag som håller i det, men en kille som heter Harald Kratschmer och som dragit igång en del trädutbildningar här i landet.
e_sedell
okej, men då kan jag ju inte se början sad.gif
Gunvor Nilsson
Mässan har öppet på torsdagen 8.30-10.00 för press och yrkesfolk!
Förutom utställare så hålls olika seminarier bl.a. det som Cilla berättat om. Man måste anmäla sej i förväg och ett seminarium kostar 850:-
e_sedell
Va dyrt, 850 är det ju inte värt...
abborrmaster
erik, nja inte för fattiga studenter som oss iallafall... Borde inte odla.nu skicka in nån grej så att aktivitetsstöd ges och sedan bjucka oss påre?

Jaja skitsamma jag ska mest slöa o glo på lite fröer o grejer...

/Simon
Alexandra
Aborrmaster! Kanske har din NO-lärare en rabattkupong till mässans alla föredrag till dig. Det är nämligen så att vi lärare fick ett prospekt från mässan förra veckan där NO- och andra intresserade lärare kan gå till rabatterad pris..... biggrin.gif biggrin.gif Du kan ju alltid låtsas vara en ung och dynamiskk biologilärare..... laugh.gif
abborrmaster
CITAT (Alexandra @ 22-02-2003, 19:53)
Aborrmaster! Kanske har din NO-lärare en rabattkupong till mässans alla föredrag till dig. Det är nämligen så att vi lärare fick ett prospekt från mässan förra veckan där NO- och andra intresserade lärare kan gå till rabatterad pris..... biggrin.gif biggrin.gif Du kan ju alltid låtsas vara en ung och dynamiskk biologilärare..... laugh.gif

haha... Jajust det... Får försöka odla skägg hehe... Ja försöka duger ju! och omd e duger så...

/Simon
e_sedell
CITAT (abborrmaster @ 22-02-2003, 17:45)
erik, nja inte för fattiga studenter som oss iallafall... Borde inte odla.nu skicka in nån grej så att aktivitetsstöd ges och sedan bjucka oss påre?

/Simon

Det vore ganska bra rö! För 850 kronor är ju nestan ett studiebidrag :/... sen har man ju inte pengar till fröer ju. Men du ska åka på torsdagen eller? För i så fall kanske vi träffas!
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 22-02-2003, 21:49)
CITAT (abborrmaster @ 22-02-2003, 17:45)

/Simon

Det vore ganska bra rö! För 850 kronor är ju nestan ett studiebidrag :/... sen har man ju inte pengar till fröer ju. Men du ska åka på torsdagen eller? För i så fall kanske vi träffas!

låte bra låte bra... Jag sticker på torsdagen då!!

/Simon
e_sedell
Vi ses 12.00 vid Pomologiska så kan vi ta och äta en bit!
e_sedell
........jag ska nog ha ett par kompisar med mig också, bara så du vet!
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 22-02-2003, 22:12)
Vi ses 12.00 vid Pomologiska så kan vi ta och äta en bit!

haha... Man behöver verkligen titta nära för o se vad det står... "Pomologiska" detta typsnitt tillåter vad som helst heter det Pomologiska?

/Simon
e_sedell
Ja, tror det stavs så. Det står i början på denna tråd....
Cilla
Va? Ska de ha så mycket betalt för Kratschmers föredrag?? Jag har inte tagit del av mässinfon riktigt. Och underligt också att ett föredrag om trädbeskärning (som jag antar kommer vara på rätt grundlig nivå) bara ska hållas för yrkesfolk. Ska undersöka saken.

Montern som vi föreslagit träff i är Pomologiska Sällskapets monter. Det är en ideell förening som brukar ha lite plats, ett trädgårdsbord, lite fruktjuice och en liten bit frukt att bjuda på (men det varierar år från år så förvänta er inte alltför mycket). Trevligt är det i vilket fall som helst kring montern, och inte så hetsigt försäljningsmässigt som hos många andra. Man kan bli medlem och få en bra liten frukt- och bärskrift 4 ggr/år, byta ympar, lära sig mer om fruktträdsbeskärning, få och ge hjälp att hitta och föröka bra fruktsorter mm. I föreningen finns Sveriges mest kunniga frukt- och bärentusiaster med. Låter väl gott? tongue.gif

Pomologi är läran om de odlade fruktsorterna. Pomum = äpple på latin, logos = lära på grekiska.
Gunvor Nilsson
Jag gick in på Nordiska Trädgårdar på Google och hämtade uppgiften om priset på seminarierna och just det första seminariet pågår från kl 09.00-12.45 och även särskilt intresserade får delta men det är begränsat antal platser och man skall ha anmält sej före 12 mars. Det är nog inte föredragshållaren som skall ha betalningen utan det är arrangörerna som håvar in slanten.
Inträdet till mässan kostar 110:- för vuxna.
e_sedell
så priset stämde, eller?!
abborrmaster
CITAT (Gunvor Nilsson @ 23-02-2003, 14:37)
Jag gick in på Nordiska Trädgårdar på Google och hämtade uppgiften om priset på seminarierna och just det första seminariet pågår från kl 09.00-12.45 och även särskilt intresserade får delta men det är begränsat antal platser och man skall ha anmält sej före 12 mars. Det är nog inte föredragshållaren som skall ha betalningen utan det är arrangörerna som håvar in slanten.
Inträdet till mässan kostar 110:- för vuxna.

ich bin below 18, e jag fortfarande vuxen då lr?

Om man bara vill strosa runt? Behöver man anmäla och betala då?

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt mässans hemsida räknas man som barn om man är 7-14år då går man in för 50kr, under 7år går man in gratis.

Betala inträde till mässan måste man göra även om man bara ska gå runt och titta och handla lite, anmäla sig måste man inte göra, anmäla sig behöver man bara göra till vissa föredrag.

Själv går jag in för 60kr som medlem i RST.
abborrmaster
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-02-2003, 20:59)
Enligt mässans hemsida räknas man som barn om man är 7-14år då går man in för 50kr, under 7år går man in gratis.

Betala inträde till mässan måste man göra även om man bara ska gå runt och titta och handla lite, anmäla sig måste man inte göra, anmäla sig behöver man bara göra till vissa föredrag.

Själv går jag in för 60kr som medlem i RST.

jaja jag kan nog luras att jag e fjorton ohmy.gif

hehe, simon smider onda planer!

/Simon
Ronny
Cilla, (å andra) det föredrag som nämnts är en del av ett halvdagsseminarium å högst troligt inte på nån grundläggande nivå.
Dina kompisar Trädmästarna deltar bla.
e_sedell
Frågan är om det är värt 850 kr.... jag får ju den utbildningen på min skola skulle jag tro...

Vad står RST för?
Betty
Riksförbundet Svensk Trädgård
e_sedell
Okej, vad kostar det att bli medlem? Jag är 16, tänkte bara om det fanns någon ungdomsrabatt......
Betty
Info finns på www.tradgard.org
e_sedell
Jag kollar nu! wub.gif
Cilla
Hej alla som ska till trädgårdsmässan!

Vi har ju diskuterat ogräsbekämpning en hel del här på forumet. På mässan kommer en halv dags seminarium ägnas åt detta. Spana in och anmäl till detta om ni är intresserade!

http://www.stofair.se/nordiskatradgardar/

Här är programmet:

NOLLVISION FÖR TRÄDGÅRDSKEMIKALIER
- utopi eller realistiskt mål?
Sniglar som äter rent i grönsakslandet, rönnbärsmalar som förstör äppelskörden, rådjur som tar varenda tulpanknopp eller grusgången som blev gräsmatta. Vad ska fritidsodlaren få för råd? Hur kan fackhandel och rådgivare hjälpa trädgårdsentusiasten?
Fritidsodlarens användning av kemiska bekämpningsmedel i trädgårdar har minskat avsevärt de senaste tio åren. Även utbudet av kemiska medel i handeln har minskat och från årsskiftet 2002/2003 försvinner de flesta ogräsmedel. Kanske är steget till en kemikaliefri trädgård inte så långt? Allt fler ”miljövänliga” medel finns idag på marknaden. Vad gör ett medel ”miljövänligt”? Vilka regler gäller för de medel som finns i handeln? Vilka alternativ har fritidsodlaren att bekämpa skadegörare och ogräs i sin trädgård? Det är några av de frågor seminariet ska försöka ge svar på.
En seriös och lättfattlig information till fritidsodlare/konsumenter är A och O för att ändra invanda mönster och uppmuntra till miljöriktigare beslut. Seminariet vänder sig därför i första hand till trädgårdsrådgivare, konsumentvägledare, miljörådgivare, kommunekologer, Agenda21-samordnare, butikspersonal i trädgårdshandeln, journalister, förtroendevalda i trädgårdssällskap och föreningar och andra som möter fritidsodlarnas frågor.
Seminariet anordnas i samverkan med Stiftelsen Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen i Stockholms län.

Tid: 12.30 – 17.00
Program:
12.30 Registrering
13.00 Inledning, Solveig Sidblad, trädgårdskonsulent, FOR och Cecilia
Ehrenborg, Håll Sverige Rent
13.15 Senaste nytt från Kemikalieinspektionen, KEMI
13.45 Bekämpningsmedlen och miljön, Gun Rudqvist, jordbruksansvarig på
Naturskyddsföreningens rikskansli
14.05 Livet efter Roundup - om miljövänlig ogräsbekämpning, Martin Enkler,
Svea Redskap AB
14.35 Kaffepaus
15.00 Skadegörare i trädgården - vilka metoder kan vi ta till med gott
samvete? Maj-Lis Pettersson, Växtskyddsexpert, SLU
15.50 Strategi mot sniglar, Carl Åkerberg, SLU
16.10 Nematoder i växtskyddets tjänst, Bionema
16.30 Diskussion under ledning av Solveig Sidblad och Cecilia Ehrenborg
17.00 Avslutning

Information om FOR:s seminarier och om övriga aktiviteter anordnade av FOR kan erhållas från FOR:s kansli, c/o Koloniträdgårdsförbundet, Åsögatan 149, 116 32 Stockholm. Tel 08-556 930 80, fax 640 38 98 eller e-post for@swipnet.se

Anmälan och deltagaravgifter
Varje seminarium kostar 850:-. Kaffe ingår enligt prorammet. I seminarieavgiften ingår inträde till "Nordiska Trädgårdar 2003" den dagen seminariet äger rum om anmälan görs senast den 12/3. Vid anmälan till två seminarier samma dag erhålls extra inträdesbiljett. Medlemmar i organisationer anslutna till FOR har 20 % rabatt!
För seminariet "Visionär landskapsarkitektur och trädgård" gäller en särskild rabatt för landskapsarkitekter inom Sveriges Arkitekter.
Anmäl dig till FOR, c/o Koloniträdgårdsförbundet, Åsögatan 149, 116 32 Stockholm. Tel 556 930 80, fax 08-640 38 98.
Antalet platser är begränsat. Anmälan är bindande. Vid återbud före den 12/3 debiteras halv avgift, därefter hel. Anmälan kan överlåtas till annan deltagare från företaget/organisationen.
Bekräftelse och faktura skickas ut så snart anmälan kommit till kansliet.
Reservation för mindre ändringar i seminarieprogrammen
Gunvor Nilsson
Alla "kolonister" som har Koloniträdgården nr 1/2003 - på sidan 27 finns en biljett till mässan 60:- och på sidan 15 en hel sida om Fritidsodlarnas egen trädgårdsmässa och ta med adressetiketten till montern CO3:27 - "Trevliga överraskningar väntar de besökare som visar upp sin etikett".
"I vår monter kan du bland flera andra också träffa trädgårdsmästare Philippe Plönninge, som berättar om sin bok Het trädgård mm."
Cilla
CITAT (Ronny @ 24-02-2003, 02:02)
Cilla, (å andra) det föredrag som nämnts är en del av ett halvdagsseminarium å högst troligt inte på nån grundläggande nivå.
Dina kompisar Trädmästarna deltar bla.

Jodå Ronny, föredraget om träd- och buskbeskärning kommer kunna uppfattas av både nybörjare och mer erfarna. Jag har hört föreläsaren förut och han är lätt att förstå.

Många beskärningskurser mm som sägs hållas på grundläggande nivå hålls i praktiken inte där alls. De rör i själva verket ihop begreppen så att det till och med kan bli svårare att beskära bra.

Grundläggande växtbeskärningskurs är väl förresten en om gräsmatteklippning... För att beskära annat måste man höja sig.

Skämt åsido. Föredraget och uppvisningen av Trädmästarna kommer att kunna uppfattas av alla.
lilla mamma
Men nu vill jag göra en protest.
Jag kommer inte till den mässan av ekonomiska orsaker.
Men Örebro är snart, ska någon dit?
Kan vi inte bestämma tid och plats där med?

Ni hittar nog mig på flykt från man och två barn skrikandes
"Pelargonerna är mina!" laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Annki
Hej! Om man är Konsum-medlem går man in för 80 kr på mässan. 30 kr rabattkupong i senaste tidningen Mersmak. Så ni fattiga studenter kanske ska kolla om inte er mor är med i Konsum?
e_sedell
När är det i Örebro då? Jag har funderingar på att åka dit med. Den mässan är mycket mindre?!
lilla mamma
Första helgen i april väl.
Kan hända den är mindre, det är viss skillnad storleksmässigt
örebro-stockholm
e_sedell
Jo det är klart, vi har bekanta i Örebro så jag känner till city. Jag går alltid till blomsteraffären som ligger bredvid stortorget.

Jag kanske kan komma på mässan, det är ju kul med lite omväxling...
abborrmaster
Okej när öppnas dörrarna på torsdah.... det stod nånstans..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon