yla
ja som vanligt behövs en artbestämning den är jättevacker

fler bilder på den finns på min hemsida på dagens datum
visst är naturen fantastisk
yla
hm jag har satt puppan i en burk
är det okey
jag vill ju så gärna se va de blir av den
Gossen Ruda
Otroligt snygg. En grov gissning är påfågelöga eller nån släkting. Ha gärna en större burk så den kan vifta ordentligt med vingarna
yla
den är så liten tror du att den kan bli en påfågelöga wub.gif
ska genast skaffa större burk
Gossen Ruda
Svårt att avgöra storleken på bilden men puppan är oftast mindre än vad man kan föreställa sig. Hur lång är den? Kom ihåg också att jag bara gissar. tongue.gif
yla
här ser du min tumme

2-3cm wub.gif tror jag
Eva i Norrköping
Jag tror också att det är ett påfågelöga. Jag "födde upp" sådana när jag var barn, och jag har ett minne av att vissa puppor var starkt guldfärgade. Kom ihåg att ha den i tillräckligt stort utrymme, som någon påpekade, om fjärilen inte kan veckla ut vingarna ordentligt blir den krympling...!
*Felix matte*
Så vacker guldgänsande:wub:
Blir spännande att vänta på slutresultatet tongue.gif
yla
japp den har fått en större burk nu rolleyes.gif
hur lång tid kan de ta innan dom kläcks
*Felix matte*
HÄR
kan du se förloppet från puppa till Påfågelöga.
yla
CITAT (Felix matte @ 11-07-2004, 22:43)
HÄR
kan du se förloppet från puppa till Påfågelöga.

wwwooooow wilken länk de e ju precis en så jag har i burken då kan jag kanske släppa ut den nu då det redan finnns en dokumentation på hur det går till rolleyes.gif
tack Felix matte rolleyes.gif
amaira
Denna gången var du före mig Oldwolfie!

Har haft flera "kullar" påfågelögelarver bland mina nässelbestånd. Den 26 juni såg jag dem första gången, då hade de redan börjat växa till sig.
Den 7 juli var de feta och började bli "lata" och de flesta "försvann" över en natt.
Att sedan finna var de gömt sig för att förpuppas, det verkar omöjligt.
Den sista feta larven som larvade sig kvar på en nässelkvist, var jag så obarmhärtig att jag satte i burk.
Redan samma natt gick han och hängde sig.

De gör så, fjärilslarver. (I alla fall de med hängpuppa)
De spinner en liten silkeskudde som de fäster fast sig i, i bakkroppen. Sedan hänger de där, och väntar på att få kränga fram sig i sin puppa. Då tappar den också huvudet !!!

Dom hänger sig och tappar huvudet!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Nu har jag min puppa, definitivt en påfågelöga !!! och får se om jag lyckas pricka in kläckningen, och fota. (dom passar ofta på tidigt på mogonen)
Någon burk behöver inte min puppa, den tar sig ingenstans på bra länge. Jag tänker bara på att den inte ska "torka ut" i nåt soligt fönster eller så.

Som en "förvånad fladdermus" tycker jag den ser ut, när den hänger där, upp-och-ner på sin nässelkvist.

/amaira
amaira
Oldwolfie 15-07-04
CITAT
puppan e inte kläckt än så jag väntar me spänning
men hur vet man om den e död

Det vet man inte. Inte heller kan man med säkerhet veta, att det verkligen kommer en fjäril när det är dags!
Naturen är grym. Äta eller ätas...

Det finns små parasitsteklar som lägger sina ägg inuti fjärilslarver. De äter upp sitt offer inifrån, och ut kommer inte en fjäril utan "tusen" smålarver, som i sin tur snabbt förpuppar sig för att bli nya steklar. blink.gif

Men din guldpuppa har en sådan vacker livs-lyster ... Jag tror på den.

Så du har kvar den? KUL! Och spännande.
Men ... är inte du i skåne eller nåt? Reser du på semester med din puppa??? rolleyes.gif (det skulle jag ha gjort!)

Det tar mellan några veckor, och "mycket lång tid" för en puppa att kläckas. (Den längre tiden om den övervintrar, men din puppa är för tidigt ute för övervintring, tycker jag.)

Precis när man tröttnat på att vänta - finns helt plötsligt en fjäril...

Faktiskt kan man se när det börjar bli dags! För man kan börja skymta vingarna innanför det här liksom "släta området" mitt på puppans kropp.

Bilderna på min puppa, visar klart och tyligt inga vingar.

Jag gissade (vild gissning) på citronfjäril när jag såg din puppa först. Har ingen aning om hur deras puppor ser ut, men jag tyckte att det skymtade gula vingar under ytan ...

Spännande är det. *väntar spänt på nedkomsten*

Kramisar från amaira.
yla
joho då jag va i skåne men har kommit hem igen o puppan fick vara på balkongen om den skulle kläckas innan jag kom hem men den va ju kvar så nu e den i burken igen o jag springer o tittar på den hela tiden tongue.gif

så det ska nog bli bilder ska du se på underverket sedan
såååå spännande
amaira
Välkommen hem!
Fulltankad med barnbarnskramar kantänka. wub.gif
yla
CITAT (amaira @ 15-07-2004, 11:07)
Välkommen hem!
Fulltankad med barnbarnskramar kantänka. wub.gif

jajamensan rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
dom är sååå underbara o man får inte nog någonsin
åhhh jag längtar redan ner dit igen unsure.gif
men rätt va de e åker jag igen till de ljuvliga barnkramarna
o så himla mysigt då dom tittar på en o man märker att de e full kärlek tebax rolleyes.gif
oj jag visste inte att de va såhär fint o vara mormor smile.gif
kan rekommenderas

tack för hemkomsthälsningen rolleyes.gif
yla
inatt kläcktes puppan
sad.gif o det verkar som om den va sjuk på nåt sätt
för bakkroppen va trasig
o de va bara att ta död på den genast på morgonen
den hade inte en chans
så det är som amaira sa naturen är grym
det va ingen ide att fotografera elendet heller
kunde inte ens se om de va en påfågel eller möjligen en nässelfjäril
sad.gif sad.gif sad.gif
så så slutade denna historia sad.gif
amaira
Sorgligt ...
Den som var av riktigt guld och allt...

Det var nog ett påfågelöga, gissar amaira.
amaira
Jo, min puppa börjar få lite guldstänk på sig!
Hoppas det är en bättre framtid som väntar den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon