dsd
Hej,

Jag har varit tvungen att ta bort en stor gren (20-30 cm i diameter) från min favoritbjörk eftersom den hamnade för nära elledningen. Hur ska jag göra med den bit som är kvar för att trädet ska ha störst chans att klara sig. Borde jag kapa den alldeles invid stammen trots att den är så grov? Ska jag ha något på "sårytan", eller ska jag låta den vara?

/David
Cilla
Gör ingenting mer förrän i juli, augusti, september (om du bor i Mellansverige).

Kapa då med mycket skarp såg och stort tålamod grenen strax utanför grenkragen se här. Se till att inte fläkning sker.

Björk vallar inte över sår som andra trädslag, och ett snitt så stort kommer inte att läka, men kapar man utanför grenkragen borde försvarssystemen aktiveras (CODIT kallas de).

De egna försvar som träden har försvagas om man penslar på lacbalsam, ympvax od - även om tillverkarna av guckorna inte vill tillstå det.

Nästa gång en björk växer in i en elledning: Kapa tidigare när grenarna är klena (en björk kan läka 5 cm sår, inte större) och gör ingreppen i JAS, juli, augusti eller september.
Cilla
Jo förresten - trädet kommer att klara sig, men det kommer på sikt uppstå röta od i såret och man får titta till det lite om några år för att följa rötans väg nedåt. Det går långsamt för att trädet har försvar innanför barken, men just på björk kan man plötsligt uypptäcka att det är ihåligt innanför nävern.

Sätt en liten kompisbjörk brevid den gamla som så småningom får ta över. Björkars livslängd är relativt kort, 80-100 år.
dsd
Tack för svaret!

Jag bor ungefär mitt i Ångermanland - det räknas väl inte riktigt till mellansverige, även om det ligger ungefär mitt i landet ;-)

Jag har sett kort på gården från 20-talet, och den aktuella björken fanns redan då, så jag skulle tro att den börjar närma sig 100-årssttrecket. Det har funnits flera gamla björkar på rad här , men nu är det bara två kvar. I stället har jag en del rönnar som jag tänkt ska få växa till sig, men jag vill inte gärna ta ned de återstående björkarna så l'änge de är friska.

/David
Cilla
Hej,
Ja då är augusti en bra beskärningsperiod när du kan rätta till björksnittet.

Det är lite hugget som stucket det här. Björk är speciellt och har inte samma läksätt som andra trädslag, framför allt övervallar den inte snirrytor. Det rötar sig snabbt, men det har ju iallafall grenkragar...

Jag kastar ut kontrollfråga till de andra trädkunniga här: Tror ni att CODIT i den tunnare delen av grenen kan hålla rötan längre, än det kan med en större snittyta vid grenkragen på denna rätt gamla björk?

Själv skulle jag nog rättat till snittet, men jag vet samtidigt att grenbarskåsen på björk brukar göra att snittytan blir lång och oval utanför grenkragen.
Anders zon III
Hur mycket återstår av grenen? Kan det eventuellt slå ut nya kvistar på stumpen? Isåfall är det väl bättre prognos för trädet än om det är en död stump.
dsd
Hej igen,

Jag har lämnat någonstans mellan 1/2 och en meter av grenen. Skjuter björk nya skott från gamla grenar - jag kan inte påminna mig att jag sett det någon gång?

/David
Anders zon III
Mycket möjligt att det kan bli en del skott på den, björk är ju inte bra att beskära, men visst finns det ofta vilande knoppar både på grenar och grova stammar.
Cilla
CITAT (dsd @ 06-02-2003, 13:58)
Hej igen,

Jag har lämnat någonstans mellan 1/2 och en meter av grenen. Skjuter björk nya skott från gamla grenar - jag kan inte påminna mig att jag sett det någon gång?

/David

Jo, björk har adventivknoppar, vilande knoppar, i äldre ved också. Det ser bedrövligt ut med tillväxt från ett sådant, men samtidigt är det bra för läkprocessen i din grenstump om grenen skjuter nytt. Vänta och se under sommaren.

Detta är toppkapade björkar. Ibland skjuter björk nya toppskott efter toppkapning, ibland inte. Ibland bryter nya skott ut vid stump, ibland inte. Vuxen björk är inte ett träd som passar för beskärning, annat än när man absolut måste med sidogrenar av t ex utrymmesskäl. Toppkapningar ska man inte ge sig på, björkar rötar snabbt och blir dessutom farliga.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon