Full version: clematies Dr.Ruppel
Eva Drotth
Har köpt en clematies dr.ruppel i våras. ndrar nu om den blommar på årsskotten eller fjolårsskotten, så att jag vet hur jag ska beskära den.
Misstänker att den ska klippas ner första våren oavsett för att den ska bli kraftigare?
Hälsningar/Eva
MRLINDELL
Följande formel gäller för nästan alla Clematis!
===================================

Klematis beskärs olika beroende på om de blommar på fjolårs - eller årets rankor. Här följer en beskärningsanvisning på våra mest vanliga klematissorter: Clematis alpina, Clamtis macropetala, Clematis sibirica och deras namnsorter: Blommar på våren på fjolårsrankor. Beskäres ej, endast putsning.

Clematis vititcella och dess namnsorter: Blommar på sommaren-hösten på årets rankor. Beskärs på hösten 20-50 cm ovan mark efter det blade har vissnat.

Clematis chiisanensis, Clematis fargeoides, Clematis tangutica, Clematis vitalba. Blommar på sommaren på både fjolårets och årets rankor. Beskäres vid behov.

Praktklematis-(storblommiga). De flesta ex. ´Jackmanii´ blommar på årets rankor. Beskäres på hösten efter det att bladen vissnat.

Följande sorter blommar också på fjolårsrankor.
´Dr. Ruppel´, ´Lasurstern´, ’Mme Le Coultre´, ´Multiblue´, ´Nelly Moser´, ´Sieboldii´, ´The President´. Övervintrar ej rankorna, beskäres de som Jackmanii.
MRLINDELL
Du skall alltså vänta till hösten när bladen vissnat och klippa ner den till ca halvmetern första året, sedan låta den vara. Jag skall lägga in lite bilder på mina Clematis, som växer och frodas utan att man klipper ner dem i tron att det skall bli ännu mera, föär det blir det inte, det tar bara längre tid innan den blir fin. Forumet är fullt av klippo/toppo-maner, helt i onödan.
Ti bee
Planterade också en dr. Ruppel, men nu när den blommar för första gången (gav ingen blomma förra året) så är det en helt annan klematis.... rolleyes.gif Men den här är fin den med! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon