Full version: silvergran
axel-d
Hej
jag skriver detta å min mammas vägnar, hon har en silvergran jag tror att det är någon slags minigran eller liknande. Den har nu blivit lagom hög (ca 1,5 meter) och hon vill inte att den ska bli högre. Hur gör man då? ska man klippa alla nya skott eller hur går man tillväga, går det överhuvudtaget att förhindra att den blir högre utan att förstöra utseendet på den?
Hannele
CITAT (axel-d @ 11-07-2004, 18:16)
går det överhuvudtaget att förhindra att den blir högre utan att förstöra utseendet på den?

Nja, man kan inte få allt... många arter silvergran blir så där 12 meter.
Men om man kan tänka sej nåt annat, en liten gran-svamp kanske?
Man kan ju försöka knipsa av årskotten.
Bäst blir det, om man kan bestämma sej för nån form.
axel-d
Så det går inte att hindra den från att växa på längden men det funkar på bredden så att säga?
Hannele
CITAT (axel-d @ 11-07-2004, 21:00)
Så det går inte att hindra den från att växa på längden men det funkar på bredden så att säga?

Tja, klart du kan hindra höjdväxten. Tittade du på bilden av granen?
Men du kan inte klippa av toppen och behålla samma utseende.
kristerh
Du kan nypa av årets tillväxt med hälften och hålla på så varje år, då får du stopp på tillväxten, men den blir buskigare. Obs du måste nypa av för hand annars blir det inte så snyggt.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon