Hyound
Hej,

Jag köpte JÄTTEGODA plommon-körsbärstomater och fick idén att plantera några frön. Plantorna har nu blivit 20 cm höga och ser jättefina ut men har ännu inga knoppar/blommor.

Till min besvikelse råkade jag se en fråga från en annan som hade planterat egna frön från köpta tomater. Han fick ett svar som för mig var aningens kryptiskt.

Är det någon som vet hur det ligger till?

Vag betyder/innebär:
* F1-sort
* fadersvariant och modersvariant wacko.gif (visste inte att sånt fanns bland växter)
* bruksutsäd

Tack på förhand

/Alex

-----------------------------------------
If it's not growing, it's going to die.
- Michael Eisner
Åsa, mälardalen zon 2
Oj är plantorna bara 20cm, då är du kanske lite sent ute, de sorter som man odlar komersiellt tar LÅNG tid på sig att utveckla frukt och de brukar höra till de tomater som tjuvas = de blir långa lianer, mina sådana tomater är 2-2,5m vid det här laget.

F1 står för första generation, man har tagit en mammasort och en pappasort och korsat dessa. De frön man fått fram är F1 ofta är dessa sorter ganska friska, alla plantorna mognar samtidigt mm. Nackdelen är att de inte är fröäkta = tar man frön från en frukt som suttit på en F1 planta är det inte säkert att denna tomat producerar frukter som är exakt lika de frukter man tog fröna ifrån.
Hyound
Oj det var inte så roligt att höra.

Efter ditt svar så gjorde jag en närmare studie av plantan och till min glädje/förvåning såg jag 5 småsmå knoppar högst uppe i plantan. biggrin.gif

Tror du fortfarande att det inte kommer att bli något av den ?
Jag kanske borde tillägga att jag har inglasad balkong i söderläge.

/Alex
Åsa, mälardalen zon 2
Har du inglasad balkong kan du nog hinna få lite frukter där kan du ju hålla värmen en bra bit in på hösten. Plantera ner den i en hink (10liter åtminstone) och håll tummarna för att det blir en varm och solig höst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon