Fagring
Hej och hjälp!

Nytt sommarställe och MASSVIS med små söta Rådjur och Harar.

Har förstått att tulpaner är att glömma men visst finns det växter som de undviker?

Någon som vet?
Kajsa
Hej!
Välj narcisser i stället för tulpaner. Kungsängslilja, Kejsarkronor, Snödroppar, Påsk & Pingstliljor, får vara ifred.
Sommarblommor som Tagetes, Fingerborgsblomma,Vallmo, Primula,Plymspirea, Kungsljus gillas inte.
Buskar som Syrener, Gullregn, Tuja, Ölannstok,Oxbär ja det finns fler som dom inte äter
Eller ett högt staket?
Hälsn. Kajsa .
wub.gif
abborrmaster
kronärtskockor om jag inte minns fel smile.gif

/Simon
Cilla
Dret finns väl inget som är helt "rådjurssäkert" med det finns växter de inte tar i första, andra eller tredje hand.

Någorlunda rådjurssäkra växter för trädgårdsodling.

Lökar och knölar: Kejsarkrona Kirgislök Klosterlilja Kungsängslilja Narcisser (alla slags påsk- och pingstliljor) Scilla (äts sällan)Snödroppar Vintergäck Botaniska tulpaner (om grannen har kultiverade)

Kryddörter: Dragon Malört Santolina Temynta (blommar fint i rött) Åbrodd

Annueller: Isbegonia Tagetes Vallmo

Bär: Amerikanska blåbär Björnbär (särskilt med taggar)Hallon Krusbär Lingon

Perenner: Akleja Aster Astilbe Brudslöja Daggkåpa Elefantgräs Fetknopp Gentiana Hasselört Höstöga Julros Kantnepeta Kungsljus Mose brinnande buske Nävor Ormrot Pärleternell Plymspirea Praktlysing Primula Prästkragar Purpurklätt Rams Riddarsporre Silverax Sippor (Ranunculaceae) Stormhatt Törel Trillingblomma Veronikor

Buskar: Aronia Berberis Bergbambu Gullregn Hortensia Häggmispel Korneller Måbär Oxbär Sibisrisk ärtbuske Syrén Tuja Ölandstok

Ett- och fleråriga växter och lökar som brukar klara sig när rådjur finns i trakten:
brudslöja
daglilja
engelsk och sibirisk vallmo
fingerborgsblomma
kungslilja
Mose brinnande buske
ram, vipprams
smörboll
stormhatt
vippvallmo
akleja
blodört
daggkåpa
dragon
elefantgräs
fuchsia
gentiana
gul krokus
hasselört
höstöga
isop
julros
kejsarkrona
klosterlilja
krasse
krissla
kungsljus
kungsängslilja
lavendel
lysing
lök, olika
malört
nepeta
ormrot
pion
plymspirea
purpurklätt
pärleternell
riddarsporre
salvia
silverarav
sippor (anemoner)
sippor (hepatica)
snödroppe
snöklocka
sockblomma
stenkyndel
tagetes
temynta
tidlösa
tigerlilja
treblad
törel
vintergäck
åbrodd

Träd och buskar som brukar få vara i fred för både rådjur och hare
berberis
daggvide
druvfläder
fläder
gullregn
häggmispel
kaprifol
korallkornell
magnolia
måbär
oxbär
paradisbuske
rosenhallon
rönnsumak
sibirisk ärtbuske
snöbär
(svart aronia)
syren
syrenhortensia
try (olika slags)

De här får oftast vara i fred för rådjuren...
al
asp
mahonia
olvon
skogstry
spirea
svarta vinbär
syrenbuddleja
tibast
vidjehortensia
vresros

... och de här för hararna
alm (grövre än 15 cm)
ask (grövre än 15 cm)
björk (stammar grövre än 3 cm)
kornell
pil
sälg

Obs. Några säkra garantier för att man ska få ha trädgården i fred för viltet finns dock ej. Djuren ändrar sitt beteende år från år. Om det finns många djur som söker sin föda på ett och samma område kan de äta upp praktiskt taget allt.

TÅLIGA ROSOR som mycket sällan äts av rådjur,
inte behöver skötsel och som sällan får sjukdomar:

Finlands vita ros, även kallad Fylld pimpinellros (Rosa pimpinellifolia). 2,5 x 2,5 meter stor buskros med kaskader av dubbla, starkt doftande gräddvita blommor. Eldfärgade och röda höstlöv. Som solitär eller häck. Finns på tomt 20.

Abbotswood. 2,5 x 2 meter buskros översållad av rosa starkdoftande blommor och på hösten röda nypon. Växer även i norrlägen.

Single Cherry. 2 x 1,8 meter stor buskros med doftande enkla karminröda blommor med silvriga undersidor på blombladen. Svarta nypon. Bildar täta häckar och buskage. Skuggtålig.

Rosa X Cantabrigiensis. 3x2 meter buskros med ormbunksliknande, matta blad och gula svagdoftande enkelblommande stora blommor. Tidigblommande. Små runda orangeröda nypon. Lämpar sig som solitär liksom till häck.

Sacramentoros (Rosa Stellata Var. Mirifica). Buskros 1,5 x 1,5 meter buskros med grågröna blad. Enkla mångfärgade blommor i rosa till lilarosa med tydliga gula ståndare. Blommar rikligt från mitten av juni till augusti. Odlas i torra lägen, stenig eller grusig jord i sol.

Storblommig Igelkottsros (Rosa X Micrugosa). 2,2 x 1,8 meter buskros. 10 cm stora enkla, rosa svagdoftande blommor. Orangeröda nypon och orange blad på hösten. Skuggtålig.

Dart’s defender (Rosa Nitida). 1,5 x 1,5 meter buskros med doftande stora blommor i rosa, med inslag av violett. Talrika glänsande röda nypon och rödgula höstlöv. Skuggtålig.

George Will. 2x1,5 meter buskros med rosa dubbla starkdoftande blommor från midsommar till oktober. Höstfärger på de annars glänsande bladen, talrika nypon. Skuggtålig.

Syvdal (Rosa Davidii). 3x2,5 meter buskros, gles med eleganta bågformade grenar. Stora blommor i rosa, röda nypon som hänger som uppochnedvända päron. Skuggtålig.

Nyponros (Rosa Dumalis). 2,5x2 meter buskros med bågformade grenar. Blågröna blad, riklig svagdoftande mörkt rosa blom med enkla blommor en månad under högsommaren. Skuggtålig.

De första två åren ger man dessa rosor bra jord, vatten och några nävar gödsel.
Därefter behöver man inte göra någonting.

Cilla Lundström, journalist och trädvårdare
Monica M zon 4
Tror rådjuren har lite olika diet i olika delar av landet. Man får helt enkelt testa sig fram. Listan ovan är en mycket bra vägledning men man får räkna med lokala avvikelser.

Rådjuren hos mig har kalätit mina astillbe år efter år. Har försökt spreja med olika medel men det har inte hjälpt. I somras byggde jag en nätbur över blomman och när den väl gått i blom var den ointressant för rådjuren så då kunde jag plocka bort buren.
Linda i Kareby
Mig veterligen äter de inte klematis heller. Mvh Linda biggrin.gif
Tommy
En nyplanterad rododendron blev helt kaläten förra vintern sad.gif
Fialotta
Kanonbra lista du gjort Cilla!

Har tagit mig ca 20 år att komma underfund med vad dom äter och inte vill ha...men blir fortfarande förundrad, verkar som det hänger på vilket humör dom är på (Råddjuren alltså)!
Har blivit tvungen att inhängna potatislandet...ett år åt dom av allt grönt så potatisen aldrig fick blomma...grrr...nu kommer dom inte åt den mer i alla fall!
Dom enda rosor jag kan ha är vresrosor...inga tulpaner här inte...men påsk o pingstliljor i massor i stället, men däremot har dom aldrig rört mina
rondedenron eller klematis eller brudspirean ännu...kanske jag ska säga!
Tagetes har jag provat ...dom äter dom med god aptit...jag slänger ut nät på nätterna över mina blommor på så vis får jag behålla dom!
Har man bosatt sig i skärgården så får man finna sig i att ha djuren inpå knutarna...så vi brukar komma överens ändå!
Gunvor Nilsson
Egentligen är det rådjuren som kom före oss till ön så det är inte vi som skall klaga. Om dom bara kunde låta bli mina rosenknoppar och mina tjusiga astrar 'Opus' och luktärterna, så skulle jag väl kunna förlåta dom en och annan liten tugga. Upptäckte att jag har nästan bara de växter kvar, som finns i Cillas lista. Många av dom har jag skaffat utan att veta om att de inte älskas av rådjuren.
Men som du Monica säjer, så verkar det finnas provinsiella delikatesser - mina rådjur äter inte tagetes och astilben får vara ifred (röd och vit). Några dahlior strök med i somras, men det hade jag så mycket av så dom kunde jag avvara.
Värre var det för en 6-7 år sen när det "kryllade" av älg på ön. När vi kom ut en vår var en stor gren i ett äppelträd avsliten och grannen hade älgar som använde deras tomt som extrabete. Nu har jag inte sett en älg på flera år så några har väl haft välfyllda frysar på vintrarna.
Jag funderar på om jag skall ta och svepa in rosenknopparna i fiberväv i vår och ta bort den när rosorna slagit ut, för det är bara i början av säsongen som knopparna är begärliga.
Men det går inte att resonera bort - det var djurens mark innan vi invaderade den.
Monica M zon 4
Jag tycker det är märkligt att dom klarar att äta sånt som är lite giftigt. Min idegran blev ordentligt tuggad på en vinter. Å potatisblasten tyckte dom nog var smaskig också. Borde dom inte må dåligt om dom käkar sånt?
mad.gif
Fagring
Härligt!
massvis med råd det tackar jag för!

Sitter och suktar över vårens frökataloger...

Ulrika
dotpointer
Livar upp en gammal tråd med mer fakta:

Rådjuren här käkar upp hallonens blad.
mamamaggan
Våra höstflox är tydligen som godast när de blommat över. Då kaläts de så det bara blir " stammarna " kvar. Resten av året får jag ha riktigt begärliga saker kvar , tror att vitlöken i rabatterna hjälper till med det.
Discogiraffen
Tydligen tycker de om Japanska underblommor också... De har inte en chans att blomma längre... De fina gröna buskarna är ett minne blott... Idag har jag köpt Rå väck-kuddar för att skydda lökarna som snart ska i jorden. Svärföräldrarna har testat Rå väck med goda resultat - de fick behålla sina penséer långt in på sommaren med en kudde i - jag hann knappt sätta mina penséer innan de var uppätna... Rå väck kan man för övrigt köpa billigare på www.ravack.com
ängsvädd
Löjtnantshjärta är både rådjurs- och snigelsäker biggrin.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Linda i Kareby @ 06-02-2003, 09:09) *
Mig veterligen äter de inte klematis heller. Mvh Linda biggrin.gif

Extra bra om den är spaljerad på viltstängsel biggrin.gif
Anna-Karin Brikell
Ja, ranunkelskott var tydligen mums fillibabba. Satte dem i jorden i går kväll och i morse fanns inte ett blad kvar. Men varsågoda, ta för er bara! angry.gif (Om det nu var rådjuren och inte haren.)

Pelargonerna som jag satte ut i kruka igår lät dom dock bli. *peppar, peppar* (Kanske var det haren ändå, som inte nådde upp...)

Andra växter som våra sydvärmländska rådjur ratar är iris, pion, jasmin, kaprifol, påsk- pch pingstliljor, ixia, krokus, storrams, liljekonvaljer, krolliljor, brandliljor, gullregn, gullvivor och lupiner.
Boxer
"Mina" rådjur har tuggat på:

Fetknopp
Daggkåpa
Krasse
Kaprifol
Lupin

De har med andra ord inte läst bruksanvisningen ordentligt rtfm.gif
Lisapo
Pioner lär de inte heller äta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon