Full version: Blommande oregano
Hyound
Jag har idag upptäckt små vita blommor på min oregano. Om jag inte minns fel så skulle man visst inte låta basilikan blomma för då skulle den smaka illa. Gäller detta även oregano?

Ska man ta bort knopparna redan och är det för sent att ta bort blommorna när de redan har kommit?

/Alex
Fenja
Hmm, min oregano blommar lila... men jag låter den blomma och torkar blommorna också. Det smakar alldeles utmärkt. Men generellt sett så är det kanske att rekommendera att man skördar innan blomning.
Mvh
Fenja
Hyound
Blommorna är så små så de kanske är lila men ser vita ut.

Ska jag skörda allt och torka? Hur torkar jag bäst? Kan man inte låta det växa vidare och vad händer med växten då?

Jag smakade precis på ett par blad och fy sjutton va de var starka, halva tungan domnade. Brukar oregano vara så stark?

/Alex
Fenja
Färska kryddor smakar alltid mer än de torkade. Är du säker på att det är Oregano, jag domnar inte i tungan av min?!!

Jag klipper små buketter med en 8-10 stjälkar som jag knyter ihop (sätt gärna en gummisnodd runt stjälkarna för de krymper när de torkar och allt kan ramla ner annars) och hänger upp och ner inomhus och ej i sol. Så fort det är knastertorr repar jag ned blommor och blad i mörka glasburkar och försluter dem.

Du kan också torka i ungen, repa loss alla småblad och blommor från stjälkarna och lägg i en långpanna (kasta stjälkarna). Sätt in i ugnen på cirka 50 grader och vänd på bladen ofta med handen. När det är torrt så packas de enligt ovan.

Det går även utmärkt att klippa ner kryddor och frysa dem.

Om du inte skördar så fortsätter den att blomma och växa och fröså sig så nästa år har du massor av den. Du klipper bort de gamla torra grenarna frammåt vårkanten så kommer den igen.
Mvh
Fenja
Hyound
På fröpåsen står det Oreganum vulgare, kungsmynta.

Vad menar du med fröså sig? Jag har redan massor av den. Jag gjorde en liten miss när jag planterade den. unsure.gif Eftersom det var så små frön så öste jag på massor av frön. laugh.gif Så nu har jag lärt mig en läxa.

Kan man inte på något sätt samla de frön som kommer?

Förresten så har jag en blommande basilika. Vet du om jag kan få frön från den på nåt sätt?

Tack på förhand

/Alex

---------------------------------------------
The roots of education are bitter, but the fruit is sweet.
- Aristotle
almösund
Mina kryddor har också börjat blomma och vuxit sig jättestora men jag njuter bara av all grönskan och plockar några blad då och då till matlagning. Det luktar så underbart när man drar med handen äver allt det gröna, så jag har ingen lust att klippa ner och torka. smile.gif
Fenja
Då är det precis samma planta som mina du har! När man låter dem blomma i lugn och ro, så bildas det fröer när blommorna blommat över. Dessa sprider sig sedan genom att gro i den jord de landar på när de faller ner ur frökapseln. Det du kan göra för att förhindra detta är att klippa bort blommorna... om du vill samla fröerna kan du antingen hänga blommorna på tork när precis när de blommat över så faller fröerna i sinom tid ut. Eller också kan du lägga ett lakan runt plantan och samla ihop fröerna på det.
Basilika kan jag inget om, jag gillar dem inte tyvärr.
Mvh
Fenja
pepparmynta
CITAT (Hyound @ 11-07-2004, 23:24)
Förresten så har jag en blommande basilika. Vet du om jag kan få frön från den på nåt sätt?

Du kan trä en liten påse på toppen av en blommande planta, helst vitt papper eller tyg så att de små fröna syns, knyt om så att den sitter kvar. ( Använd inte plast det blir för tätt för växten)

När fröna släpper samlas de upp i påsen.

Förresten, jag låter mina kryddväxter gå i blom. Inte vill jag missa den vackra synen. Ta tex en blomstängel av Salvia officinalis, ljuvligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon