port513
12-07-2004, 00:11
Har letat som en tok efter asblomma av arten Stapelia grandiflora, är det någon som har denna och kan tänkas sälja ett skott till mig?
/Henrik
Sätt en annons på köp/byt/sälj på Odlas första sida i stället så får du nog fler svar!!
Mvh
Fenja
Dan i Nacka
12-07-2004, 13:02
Jag har en planta som blommar fint just nu men jag har tyvärr inga sticklingar. Om du inte får tag på den någon annanstans kan jag försöka rota någon stickling men det tar förstås ett tag.
Vänliga hälsningar
Dan
caffelatte
13-07-2004, 12:56
Jag har en stor planta som jag kan ta skott av. PM-a mig din adress om du inte fått tag på något annat skott.
wolkenkrabber
14-07-2004, 11:56
jag hade sådan flrut det fick fin fint med men den dog tyvär så jag har tagit nya sticklingar när jag var hoss brorsan i stockholm, hoppas det går bra denna gång och att den inte råkar ut för något som den andra gorde inte säker på om det är grandliflora men annar kan ja få de av morsans kusse, men ings ticklnigar att ge bort tyvär
GoSatta
19-07-2004, 07:39
den där tradera annonsen skulle jag ta med en nypa salt, bilden har jag tagit på MIN asblomma och har ingenting med säljaren att göra. Han/hon har inte heller bett om lov att använda bilden så jag hoppas att den snart försvinner.
maimiti
22-07-2004, 11:47
CITAT (GoSatta @ 19-07-2004, 08:39)
den där tradera annonsen skulle jag ta med en nypa salt, bilden har jag tagit på MIN asblomma och har ingenting med säljaren att göra. Han/hon har inte heller bett om lov att använda bilden så jag hoppas att den snart försvinner.
Jag tycker du ska anmäla personen till Tradera och även meddela annonsören att du vill ha betalt för att han/hon använde bilden.
Jag har anmält flera stycken på Tradera som har använt bilder från min hemsida i sina annonser, jag har aldrig blivit tillfrågad. Tyvärr verkar personalen på Tradera inte ta det på så stort allvar så för att få bukt på det måste nog alla som hittar sina bilder där anmäla det.
Ett par som jag anmälde bad mig om ursäkt med motivationen "att de inte visste att man inte fick... bla bla bla". Nu har personerna i fråga börjat norpa bilder från utländska hemsidor istället. Jag tycker att det är så d-vla fräckt att tjäna pengar på något någon annan lagt ner tid och möda på att göra.
GoSatta
22-07-2004, 11:57
Jo jag kontaktade tradera men fick självfallet inget svar där, men pratade även med hon som hade annonsen och det var därför hon tog bort den så efter det är jag nöjd.
Men håller med om att det är konstigt att så få är medvetna om vilka regler som gäller när det kommer till bilder, vanligaste svaret är ju "men jag skulle bli glad om någon tog min bild" Ja visst kanske om folk frågar men inte annars.
maimiti
22-07-2004, 12:58
Tyvärr har personen bakom den auktionen inte lagt av med att norpa bilder. Hon annonserar ut hoyor också, men flera av bilderna jag sett henne använda sig av kommer från amerikanska hemsidor...
Att man skulle bli glad av att någon tog ens bild.... vilket skitsnack. Jag tror det är en ursäkt som används för att få det till att de gjort en en tjänst genom att sno bilden. Jag gjorde arbetet, hon fick pengarna... Uh! Vad glad jag blir *suck*
Så här var det
jag fick ett skott av en asblomma för många år sedan av min syster och jag frågade om hon hade en bild på sin stora fina asblomma
hon skickade bilden och jag antog att det var min systers bild
så jag satte ut auktionen
så blev jag klart överasskad när det kom fram att bilden inte alls var min syster utan en helt okänd person.
jag och personen har pratat ut om detta, jag har tagit bort bilden och kommer ej att använda den mer och jag har självklart bett om ursäkt.
när det gäller en hoya bild som jag har frågat om jag fick ta bilden från usa så sa dom att det va okay att jag lånade bilden av dom.
så att komma och snacka en massa skit ni inte vet något om tycker jag däremot är väldigt lågt och dåligt.
om det är något ni vill så kan ni maila mig personligen istället för att sitta här och vräka ur er en massa skitsnack.
jag har inte sagt att någon ska bli glad över att jag snor en bild ? så jag förstår inte vars maimiti får allt i från ??
hittar du på eftersom eller ?
maimiti
29-07-2004, 17:42
Vänta lite nu... det där med att någon blir glad över att ens bild blir snodd var det faktiskt inte jag som sa från början så lägg av med det där... Om du känner dig mer än träffad så finns det kanske en anledning, men skitsnacket är det inte jag som står för. Läs innantill innan du sätter igång... och gärna några inlägg bakåt så att du får ett sammanhang.
Det är inte alls fråga om att jag sitter och hittar på en massa, men faktum är att det förekommer O T R O L I G T mycket stulna bilder på Tradera. Min hemsida är tämligen välbesökt och jag får ofta mail från folk som har hittat sina bilder på Tradera och än så länge är det ingen som sagt sig bli tillfrågad. Jag har till och med blivit tillfrågad om jag vill vara med på en protestlista som ska skickas till Tradera pga av alla bilder som publiceras utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
Jag hittar mina egna bilder där ganska regelbundet och flera av mina bekanta drabbas i stort sett veckovis. Det är inte speciellt kul kan jag lova.
Tyvärr har personen bakom den auktionen inte lagt av med att norpa bilder. Hon annonserar ut hoyor också, men flera av bilderna jag sett henne använda sig av kommer från amerikanska hemsidor...
och där vill jag ju ändå få svar på hur du kan säga så där
har du bevis på att det ej är frågat om lov eller ANTAR DU BARA ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.