Full version: Vesen stäppsalvia
lindastina
Jag planterade på en kamrats inrådan 8 st stäppsalvia framför verandan, med avstånd exakt enligt rekommendationen. De behövdes för att täcka den inte allt för vackra verandabotten (den har vi sedermera snyggat upp ändå). Buskarna skulle vara så växtvilliga och vackra.
I år är andra året de är på plats, jag klippte ner dem i våras och de har vuxit till 4-5 dm höjd, men det är bara några få pinnar (som blommar vackert). Varför blir de inte tjocka och kraftiga?
Läget är soligt, regn kanske inte alltid faller på salvian pga verandataket, men om det är torrt vattnar vi. Nu har jag pillat in några krassefrön för att det ska se någonting ut, men de vill inte riktigt heller (eller så är jag för otålig betr dessa, det har inte gått SÅ lång tid).
Vi har sommarstugan i Östergötland. Har ni några tips, eller ska jag göra som jag funderat på: köpa lika många till och sätta mellan? wacko.gif
pepparmynta
Alla perenner har en "uppväxtperiod" de uppnår inte full storlek på en eller ett par säsonger.
Höjden verkar helt normal. Det finns dock olika stäppsalvior.

De inte ha det för välvattnat om de ska trivas.
kerstin z5-6
stäppsalvia är ingen buske utan en perenn kantväxt som högt uppnår 40 cm höjd -
De kommer att bli kraftigare o breda ut sig -men vill du ha något som döljer mer kanske du ska plantera något mer bakom salviorna?
Perenner är som vackrast på sitt tredje-fjärde år efter sådd/ så nästa år blir den som den ska! den kalla solfattiga sommaren spelar också in ..
smile.gif
renate
Min Stäppsalvia är inte heller så stor som den brukar vara,den står i stenpartiet.Nu blommar den,jag tror det är det regniga,kalla vädret som ställer till det men den kommer säkert.
Renate
lindastina
Jag är nog lite väl otålig är jag rädd. Jag vill ha en fullt uppvuxen trädgård - NU! Tack för era svar! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon