Full version: Melon
Sabina L
Jag har en melonplanta i mitt växthus och undrar om jag ska binda upp den så den kan klättra eller inte? Nu ligger den på jorden och växer och har precis börjat blomma.
TeliaNet
meloner växer väl på backen, så den klarar nog att ligga kvar.
Åsa, mälardalen zon 2
Allt beror på hur mycket man har plats med, melon som växer på backen tar upp STOR plats i växthus därför brukar man binda upp dem och sedan göra små hängmattor åt melonerna (+det är mindre risk för snigelskador på frukterna ifall de hänger).

De år jag odlat melon har jag bundit en lös ögla längst ner på rankan och sedan lindat snöret runt stammen och sedan har jag fäst snöret i taket.

Här kan man läsa om melonodling
http://www.odla.nu/vegt/melon.shtml
åsgård
Hej Sabina
Här kan du se hur jag gjort. Som Åsa skriver så fann jag det bäst att binda upp stänglarna, på samma sätt som Åsa beskriver.Se bara till att du har ordentliga snören som tål vikten.
Jag har dom i en halvpall, två pallkragar hög. (Stengolv)
Visst går det nog att ha dom på backen men med alla de risker man då utsätter frukten för.

kerstin z5-6
uttjänta behåar fungerar utmärkt men är lite obcent kanske smile.gifsmile.gif
tongue.gif
TeliaNet
vissa blir glad och skrattar, medans vissa tar det på blodigt allvar. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
MRLINDELL
Någon som har någon D-kupa att låna ut ... tongue.gif

Inte med Push up, vill ha runda fina meloner ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Jodå ska väl kunna ordnas smile.gif har några snygga kvar sen den tiden LOL
Sabina L
Tack för tipsen!
Hmm, gamla behåar, tja varför inte...
Ska nog försöka binda upp dem i varje fall, får se hur det blir. Hur lång tid tar det inann frukten är mogen? Har som sagt bara blommor nu. Kräver de mycket vatten? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Kan lägga till att det funkar även utan att ha hängmatta till frukterna men enstaka frukter kan trilla bort + det kan bli så tungt att plantan hasar ner för snöret. Man kan även använda gamla nylonstrumpbyxor, bärnät mm. när man tillverkar sina hängmattor.

På jobbet gör det inget om någon melon trillar ner eller ifall några plantor rasar ner från snöret men där finns det ju också flera plantor. Har varit och tagit lite bilder på melonerna (tyvärr är jag inte söker på vilka sorter det är på bilderna, det är många sorter i raden och de har snärjt in sig i varann)

Meloner till vänster och tomater till höger

Hur mycket man måste vattna beror på hur mycket växten dricker, är det kallt och fuktigt dricker inte plantor speciellt mycket om man jämför när det är soligt och varmt. Det brukar ta ganska lång tid innan frukten blir mogen, är det en melon liknande honungsmelon, galiamelon och liknande så brukar det bli sprickor vid stjälkfästet och frukten doftar starkt av melon när frukten är mogen.
åsgård
Det är fantastiskt att se hur det växer hos proffsen. Mina är ju inte en häften så stora i bladverket. Hur hanterar man pollinering i stor skala?
Men min fråga är nu vid pollineringen i mitt växthus. Jag använde en pensel först men tycker inte att hanblommorna har så förfärligt mycket pollen. Sedan så läste jag att man gott kan ta hela hanblomman och gnida mot honan, så det har jag försökt oxå.
Nu återstår bara att se om det tar sig, och min fråga är hur lång tid tar det innan man kan avgöra om blomman är pollinerad eller inte?.
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan du se arbetarbostaden till de som sköter pollineringen

Man prenumererar på humlor i yrkesodlingar det kommer ett nytt bo (kartong) med jämna mellanrum när man beräknat att de gamla humlorna är utslitna.

Om frukterna inte börjat gulna eller trilla av 1-2 veckor efter pollineringen är de troligtvis pollinerade.

Kan lägga till att tomatväxthus är ganska höga och melonplantorna är ca 3-4m höga och de är ändå toppade när de nådde upp till linan där snörena är fästa.
MRLINDELL
Om man nu har ett växthus eller drivbänk kan de lika gärna ligga ner. Mina ligger i en drivbänk, har sett till att det bara blir två meloner på plantan, annars blir det inte mycket. Min melon växer trots att det är ruskväder i drivbänken utan lock.
Den enda växt som fått löss är Äggplantan. Inga vanliga svartlöss utan gulvita avlånga saker som ogillar min vattenspruta, 99% har flyttat någon annan stans, resten håller på och packar ...
Lustigt nog har inga kommit tillbaka på de plantor jag sprutat bort dem på med bara vanligt vatten.

På bilden ser jag sannolikt Ogen och Aroma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon