Full version: Vad är detta..?
Caprice
Finns lite här o var, faktiskt ganska vackra.. wub.gif
Någon som vet vad det är..?

Caprice
jendah
Hej!
Tyvärr inget svar... men här är bilden i större storlek iaf smile.gif

/Jennie
Hannele
wub.gif Midsommarblomster, Geranium sylvaticum.
Jag har flyttat en vild från naturen till min trädgård, blommar varje år, vid midsommar.
Caprice
OOOOtroligt...! ohmy.gif

Sju minuter tog det att få svar på min fråga...!

Tacksåhemsktmycket, Hannele..! wub.gif

Caprice
Titte
Är det inte blodnäva - Geranium Sangvineum? Midsommarblomstret, G. Silvaticum, har inte så flikiga blad.
amaira
En näva är det, hur som helst.

Jag tror på blodnäva (eller liknande)
pepparmynta
Midsommarblomster ser ut så här länk
andersen
Det är en näva, det finns många olika, men helt klart tillhör den den familjen.

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...=alfa§ion=G
Hannele
blink.gif Då kanske jag inte har midsommarblomster...? Jag som dansat så!

andersen
Jo jag tycker att du ska fortsätta att dansa för visst är det midsommar blomster du har? eller så är den mycke lik.Blir lite osäker.

Madeleine1
Jag röstar nog på en blodnäva... Så här står det i den Virtuella floran:

"Blommorna sitter ensamma på långa skaft från bladvecken, inte två och två som den gör hos de andra fleråriga nävorna (Geranium)."
Stämmer det för din näva?

Mer info finns här.
Caprice
Madeleine1,
det stämmer att de sitter ensamma på långa skaft...
Skaften kan bli ganska så långa, säkert en 30-40cm... Ju högre den blir, desto mer lägger den sig och kryper längs marken... Blommorna ca 3cm i diam...
Måste säga att den är väldigt lik sommarblomster, men det känns inte riktigt som att det skulle vara en sådan...
Tror mer på blodnäva, jag med... eller.. unsure.gif

Caprice
cala98
jag har en sån! Blodnäva..Fiiiin!
renate
Det finns så många Nävor så jag var inte säker vad det är för Näver på bilden,jag gick ut och tog några bilder,de finns i albumet juli 2004.
Här kommer en Blodnäva.

Fenja
Du måste ha en förädlad, Renate, den vanliga Blodnävan är inte dubbel. Caprice har en alldeles vanlig Blodnäva - Geranium sanguineum L.
Mvh
Fenja
renate
CITAT (Fenja @ 13-07-2004, 17:57)
Du måste ha en förädlad, Renate, den vanliga Blodnävan är inte dubbel. Caprice har en alldeles vanlig Blodnäva - Geranium sanguineum L.
Mvh
Fenja

Det kan vara möjligt att den är förädlad,köpte den i plantskola för ett antal år sedan.
Sollan
Håller på blodnäva....
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon