rita72
och nu funderar vi på att plantera ett träd som man så småningom kan bygga en sån där rund sittbänk runt.

Vi vill helst inte ha ett fruktträd, gärna ett träd som är "klättervänligt", men med en stam som är tillräckligt "rak" nertill så att det går att bygga en sån där bänk och så att den är snabbväxande.

Jag har tittat lite på Magnoliaträd, men jag vet inte hur pass snabbväxande de är, har också tittat lite på japansk lönn (?) eller nåt sånt. Är det någon som har lite tips eller länkar med mer info om träd?

Tack på förhand,
Rita (alldeles NY medlem) smile.gif
Jan af Lisö
Varför inte en hästkastanj ???

Det går kanske att köpa ett relativt stort träd redan från början (det finns en tråd här någonstans på Forum som länkar till plantskolor som säljer stora träd).

Magnolior är inte snabbväxande, i alla fall inte lika snabbväxande som kastanjen. Dessutom tycker jag att kastanjen är ett mycket vackert träd, speciellt när det blir till åren kommet.
Annelie
Jag håller på Bok. Det är ett vackert träd tycker jag. Snabbväxande eller inte vet jag inte. unsure.gif

Att tänka på är att "snabbväxande" kanske också innebär att trädet fortsätter att växa i snabbt tempo även när det blivit så högt och brett som ni önskar. Kan trädet bli hur stort som helst?

Oavsett vilket träd ni väljer så kommer det att ta många år innan det blir klättervänligt. Kanske kan ni fixa en alternativ klätterplats så länge? Man kan bygga en rund bänk även runt ett litet träd, men då får man skärma av trädet med ett litet plank.

Lycka till!
kristerh
Körsbär är väldigt snabbväxande sleep.gif vill du inte ha frukten är det inget problem... den tar fåglarna hand om.
krister
rita72
Tack för era svar, har läst lite mer på nätet om era förslag och det var inte alls dumt. Såg dessutom ett träd som heter Rundoxel som såg intressant ut.

/ Rita
fiffigafrun
Näverhägg (prunus mackii) rek jag. Får fin guldfärgad stam också! Mkt snabbväxande men blir inte för stort sen heller. Skir och inte för kompakt grönska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon