ester
Det ska bli fint här hemma innan bebisen kommer är det tänkt. Och det kan ju inte bara vara städat och nymålat, man måste ju ha krukväxter i fönstren. För med skammens rodnad får jag erkänna att det knappast några finns unsure.gif

Jag har två alldeles för stora växter i köksfönstret, en hibiskus och en doftranka. Dessa kommer förmodligen att bli begravda innan hösten kommer för de tar för stor plats. Hibiskusen har katterna dessutom gnagt ner i omgångar mad.gif I köket finns även tre stora St Paulor, men de ska få bo kvar. De har dessutom rätt färg.

Jag behöver hjälp med vadför sorter som kan passa. Gärna lättskötta, inte gröna palmer och helst inget sirligt som kan missuppfattas som kattleksaker wacko.gif I köket, där St Paulierna bor finns två soliga fönster. Ett söder och ett väster. Utanför söderfönstret finns veranda med plasttak så solen steker inte fullt så hett, men det är ljust och soligt. Köket är blått och vitt.
I vardagsrummet finns ett fönster till med söderläge och ett som vetter åt norr. Och så har vi ett sovrum med fönster åt öster.
kristerh
Varför inte en brudorkideé, (phalaenopsis) det finns nog ingen enklare blomma att få tag i biggrin.gif finns dessutom i alla färger och storlekar på blommorna. Vattnas ca en gång i veckan nu på sommaren ca vad 14:de dag på vintern, blommar om & om & om & om...igen.
Att tänka på (om det blir en sådan): sänk ner krukan i vatten upp till krukkanten, när du skall vattna, det får inte komma vatten i bladvecken, då ruttnar den sleep.gif
Vicka krukan efter vattning så det inte blir vatten kvar i krukan.
låt blomstängeln vara kvar efter blomningen, det kommer nya blommor på den, ibland torkar den ner lite, klipp bort enbart det torra.
krister
Annki
Pelargoner i söderläge! Går inte att ha ihjäl! Finns i alla tänkbara färger och former. Men man kan bli så förtjust att man börjar samla och då blir det trångt med tiden. Ofarliga för barn o katter.

I norr trivs st paula. I öst/väst trivs Streptocarpus och narrhuva (Kohléria) som inte vill ha direkt sol, men inte heller för mörkt. Sen har det blivit populärt med palettblad i år. De verkar trivas bra i öst/väst-läge och finns i många färgställningar. Lättodlade! I söderläge förlorar de lite av färgen.

Personligen älskar jag porslinsblommor, men de går nog inte så bra ihop med katter, eftersom de (porslinsblommorna alltså!) behöver klänga i spaljé. De fungerar bra överallt hos mig, utom i söderläge utan persienn.

Dracaenor finns i många olika skepnader. De är också lättskötta. Men välj inte någon med vassa bladkanter! Känn på bladen. De gillar öst/väst bäst.
annaridell
Ampellilja, novemberkatus och en som vi kallar för aloe, men är nog inte det. Svalkar i alla fall på brännskador, man kan ju bränna sig på ugnen o stykjärn... Hemmet är den farligatse platsen. Karlbergare, de bara växer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon