amaira
Jag jobbar med den, lite pö om pö, och laddar upp den däremellan, så att inte tråden försvinner för mig, innan jag är klar.

Tänkte ta de olika arterna för sig, och hoppas att det blir överskådligt.

Har en "tanke" om hur det ska bli när det blir klart.

Kan fylla på (eller ta bort eller byta ut) allteftersom.

Kommentera gärna, ge tankar, kritik, förslag på ändringar, tillägg, osv, mm, å-så-där

- - - - - - - - - - - - - - - -

amaira, 17 juni -04:
CITAT
Nu dyker de upp, årest första kull nässelfjärilar.

Nässelfjärilslarver.

Nässelfjäril.

Nässelfjäril.

Nässelfjäril.

Estet, 6 juli -04
CITAT
Snacka om en cool fjäril, eller! Bilden tog jag 12 april på en skotertur.

Nässelfjäril.

Lars Imby (Naturhistoriska riksmuseet) skriver så här i en bok om fjärilar:

Nässelfjäril, Aglaus urticae.

Denna välbekanta och vanliga trädgårdsart komemr fram tidigt på våren efter övervintring för att söka näring och solbada, ibland t.o.m. i februari.
Den taggiga, svarta och grön-gul-tecknade larven lever på brännässla.
I Sverige allmän överallt där värdväxten finns.

amaira, 7 juli -04:
CITAT
När vinbärsfuksenslår ihop sina vingar, liknar hon ett visset löv.
De djupt skurna vingarna är läckra, tycker jag.

Ser ni det lilla C -et som lyser vitt, mitt på bakvingens undersida?
Det har gett fjärilen dess latinska namn, "Polygonia c-album".

"Album" betyder (ung) "vit" på latin, jmf "albino".

Vinbärsfuks.

Vinbärsfuks.

Oldwolfie, 11 juli -04:

Fjärilspuppa, förmodligen påfågelöga.
CITAT
hm jag har satt puppan i en burk
är det okey
jag vill ju så gärna se va de blir av den
Gossen Ruda, 11 juli -04.
CITAT
Otroligt snygg. En grov gissning är påfågelöga eller nån släkting. Ha gärna en större burk så den kan vifta ordentligt med vingarna

Eva i Norrköping, 11 juli -04:
CITAT
Jag tror också att det är ett påfågelöga. Jag "födde upp" sådana när jag var barn, och jag har ett minne av att vissa puppor var starkt guldfärgade. Kom ihåg att ha den i tillräckligt stort utrymme, som någon påpekade, om fjärilen inte kan veckla ut vingarna ordentligt blir den krympling...!
Felix matte, 11 juli -04:
CITAT

HÄR
kan du se förloppet från puppa till Påfågelöga.

amaira, 12 juni -04.
CITAT
Har haft påfågelögelarver i mina nässelbestånd. När de började förpuppa sig, tog jag en av dem i burk, och hoppas på att kunna pricka in kläckningen så småningom...

Larver av påfågelöga.

Puppa av påfågelöga.
amaira
Trodde jag kunde "redigera" vidare i samma inlägg, men det gick inte att sätta in nya bilder då. Så då får jag fortsätta såhär.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gräsfjärilar

CITAT
Saiai,12 juli -04:
Jaaaaaaaaah!
Jag kan oxå ta bilder på fjärilar....! Och det med en vanlig digitalkamera som jag måste hålla ca 20 (minst 6) cm från motivet för att få en bra bild (små motiv, närbilder).
Jag höll på att störta när jag såg den där stora fladdra förbi, och var tvungen att ha en bild på den. En jättestor med långt bakparti....trodde jag...till jag såg att det var två, som höll på att göra fler.......

Luktgräsfjäril. Hona och hane, tongue.gif .

CITAT
amaira, juni -04:

Luktgräsfjäril, ovansida

CITAT
amaira, juni -04

Kamgräsfjäril.

CITAT
Oldwolfie, 6 juli -04:
fjärilen är ju så mjuk o luden att man ville klappa på den

Pärlgräsfjäril.

CITAT
amaira, juni -04:

Pärlgräsfjäril.

Pärlgräsfjäril.

CITAT
Oldwolfie, 6 juli -04:
tänk om dom hette miranda o josefin va enkelt de skulle vara ,,kanske ,,hm hm
nå dom här satt iallfall stilla en liten liten stund
o va heter dom

CITAT
Lars-Olof Arvids:
Jag tror att "Miranda" är en berggräsfjäril (Lasiommata petropolitana) eller möjligen vitgräsfjäril (L. maera).
CITAT
Gossen Ruda:
Miranda är med största sannolikhet en Berggräsfläril. Den flyger tidigare än Vitgräsfjärilen och "hon" såg väldigt sliten ut.

Det finns flera gräsfjärilar som liknar varandra men den som jag jag tycker är vanligast just nu är Allmän slåttergräsfjäril. Tyvärr har dom varit för livliga för att kunna få en bild.
gammelnalle
och jag som trodde det fanns 5-10 fjärilar i sverige,,, ungefär... Nässelfjäril, blåvinge, mal, påfågelsöga, guldvinge.... så där ung...

ROLIGT att så många plåtar och berättar...
yla
hej amaira
så som du gör det kommer de bli jättebra
så kan man gå in här o kolla in alla fina bilder
o va dom heter
keep on rolleyes.gif rolleyes.gif
ps
puppan e inte kläckt än så jag väntar me spänning
men hur vet man om den e död wub.gif unsure.gif ds
amaira
Fler gräsfjärilar.

CITAT
Oldwolfie, 15-07-04:

Fusk? ja fast bara lite för fjärilen va där då jag fotade men ville inte riktigt bli så som jag ville så jag satte dit den  
men verkligheten va sådan så de e inge ljug  

(så vacker bild så jag måste ha med den. Vet inte sorten, här behövs experthjälp)

CITAT
amaira, 15-07-04.

Fler luktgräsfjärilar!

yla
åhh sugröret på den sista e bra fin
o den ser ulligt gullig ut eller lite morgonrufsig i håret rolleyes.gif
antennerna lite hippsom happ kanske den druckit för mycket nektar rolleyes.gif
Lena N
Ååååååååååå vilka bilder! wub.gif

Men får jag ha lite tekniska synpunkter. Det tar lång tid att öppna en tråd med så mycket bilder. Att stänga av bildvisningen är ju ingen lösning i det här fallet. tongue.gif Dessutom kommer tråden att försvinna nedåt såsmåningom.

Skulle det inte kunna gå att göra ett fotoalbum istället? T ex genom att en person skaffar en "alias-signatur" och lägger upp ett fotoalbum för fjärilar. Vet inte om det skulle bli bättre. wink.gif Funderade lite bara. blink.gif
amaira
Hej Lena!

Du har definitivt rätt. Det här var inte en sån bra idé som jag tyckte från början. Dessutom har jag ju bara kommit halvvägs...

Får väl erkänna mig besegrad, och inse att jag inte vet hur man ska göra med det hela.

Tills vidare fortsätter jag i alla fall, för mitt eget nöjes skull om inte annat.

Någon som har en bra genomförbar idé???

/amaria
yla
nej fortsätt nu det du börjat o dom som vill öppna o se den här tråden kan ju göra annat under tiden som sakerna händer här
eller hur rolleyes.gif
om dom sitter på trånga modemsladdar

vi andra lyllosar som sitter på bredband (för det mesta)
vi surfar bara på o tänker inte på att de en tid då vi satt o VÄÄÄNTAAAADDDEEEE på bilder o annat som skulle laddas ner
men utvecklingn går ju framåt
o dom som har sina tröga modem kommer säkert snart ha bredband på nåt sätt hoppas jag
så amaira sluta inte unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon