Kattfot
Har inte riktigt kommit underfund med hur det fungerar med tvååringar, tänker först och främst på akleja. Kollar man på fröpåsar så ska dom sås i mars-juni (beroende på förodling el direktsådd) för blomning året därpå. Men om man direkttsår nu i juli-augusti.... vilket ju borde bli den "normala" tiden för när aklejorna sår sig själv (om jag inte är ute och cyklar), är det för sent för att de ska blomma året därpå då? Eller är det så att dessa frön normalt sett inte gror förrän till våren? unsure.gif blink.gif
kerstin z5-6
Känns som lite begreppsförvirring här smile.gif
Akeja är en perenn växt dvs flerårig.Sås den nu - och gror den -övervintrar-blommar nästa år ,vissnar ner o återkommer.Sås den tidigt på våren inomhus efter ev .kylperiod kan den hinna blomma med enstaka blommor år -sommar 1.

Bienna växter -tvååriga kan sås nu -hinna bli en bladrosett som övervintrar för att sen blomma -dö men sätta frö o ev självså sig innan den kolar .Exempel på bienna växter är tex digitalis Fingerborgsblomma, Borstnejlika ,vissa kungsljus och stockrosor.
Kattfot
Ojdå, ja då hade jag verkligen virrat till det ordentligt, som har gått och trott att aklejor också var tvååringar. tongue.gif
När de är perenna blev det ju genast enklare att flytta dem dit jag vill ha dom - fast de får ju gärna växa lite överallt ändå wub.gif

Tack för hjälpen!
kerstin z5-6
ja de självsår sig friskt ute -dock är avkomman inte alltid lik moderplantan då de är otrogna med vilken akleja som helst smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon