Full version: HJÄLP!
norpan
Mitt äppelträd är helt fullt med ohyra. Bladen har kryllat sig och det jag hittar är (tror jag..) vita löss, bladlöss, små svarta flugor med långa vingar, massor av myror. I stort sett alla kart och väldigt många blad är angripna. Vad är detta och vad kan jag göra åt det? Är rädd för att det ska smitta mina blommor som jag i rabatten under trädet, såg idag att gullvivebladen var fulla med flugorna. Tänkte ju plantera lite nya blommor där under, men vågar inte nu.
Ska jag ta bort allt som är angripet? Tror ni att äppelträdet klarar sig?

MVH Norpan zon 1
Lajo
Det kan vara både löss och loppor som skadar trädet. Myrorna är bara där för att "mjölka" ohyran på ett sött sekret. Normalt sett är det olika sorters löss på olika värdväxter. Problemet på växter under träd med löss är att det söta sekretet är grogrund till sotdaggssvampar som bildar mörka svartaktiga beläggningar. Det finns massor av tips på odla.nu hur man bekämpar bladlöss, tex såpsprit (2 msk i 1 liter vatten).

Lasse
Åsa, mälardalen zon 2
De små svarta flugorna låter som bevingade bladlöss, de vita kanske är någon strit eller liknande.

Äppelträd dör inte av insektsangrepp i första taget då hade äppelträden inte överlevt såhär länge.

Är det ett litet äppelträd kan man minska ner ohyremängden genom att ex. spola bort djuren med en hård stråle kallvatten eller använda såpvatten (obs såpavattnet måste träffa insekterna för att överhuvudtaget göra nytta, såovattnet tar tyvärr även död på bladlössens fiender)

Många insektsarter även bladlöss går bara på ett eller ett fåtal växter så fortsätt plantera under trädet.
norpan
Om jag nu ska spruta på något, kommer det verkligen åt bladlössen, eftersom de sitter i bladen som har kryllat ihop sig? Är det inte bättre att plocka bort de blad som är angripna? Trädet är litet, så det blir inte sååå mycket jobb.
Åsa, mälardalen zon 2
Trädet brukar behöva sina blad det är ju de som samlar in energi till trädet (speciellt unga träd brukar behöva sin bladmassa), en del blad kan man nog ta bort men inte alltför många. Man kan även mosa lössen med fingrarna ofta sitter de samlade längst ut på grenarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon