Full version: beskära palm?
neubeck
Jag har en palmliknande växt hemma som börjar växa oss ur huset och nu undrar jag om jag bara kan såga av stammen och att palmen överlever detta och skjuter nya skott?
"Palmen" har en stam som kryper längs golvet och är ca 4 - 6 cm i diameter. Bladen växer direkt på stammen och är enkla. Bladen är ca 5 cm breda och ganska så vassa.
Bladen faller underifrån av allteftersom stammen växer.
Jag har febrilt tittat efter ett namn på växten och har hittat en bild på en växt som jag tycker liknar min palm ganska mycket, men vågar inte säga bergsäkert om det är en sådan, en Yucca Gloriosa.

Tack på förhand.
kristerh
Om det är en Yucca palm du har är det bara att klippa, den skjuter villigt nya skott.
krister
Marie
...och dessutom kan du använda den avsågade biten till att göra en ny växt om du skulle vilja en till eller ge bort till någon. Som sagt, om det är en yucca, kan du stoppa den avklippta biten i samma kruka som den gamla stammen så ser det tätare ut, om man gillar det förstås.
neubeck
Tack för tipsen, men när man sågar av stammen på palmen, är det något speciellt man skall tänka på då?
Måste jag tex smeta på med något på den avsågade ytan eller kan jag bara lämna den som den är?
Kan jag såga av stammen var som helst eller finns det en undre gräns för vad palmen klarar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon