Full version: Fläder
evelina
Min son har köpt hus och har en fläder på tomten hur ser man skillnad på riktig och falsk?? wacko.gif
KURT
Enkelt, det finns ingen fals fläder. Däremot finns det druvfläder som blommar med druvformade blomklasar i början av maj (röda bär). Medan vår vanliga fläder blommar med vit-gula tillplattade blomklasar vid midsommar och framåt (svarta bär i julii-augusti)
evelina
CITAT (KURT @ 12-07-2004, 17:26)
Enkelt, det finns ingen fals fläder. Däremot finns det druvfläder som blommar med druvformade blomklasar i början av maj (röda bär). Medan vår vanliga fläder blommar med vit-gula tillplattade blomklasar vid midsommar och framåt (svarta bär i julii-augusti)

Tack för svaret,ska ringa till Skåne och tala om det för sonen....så dom kan göra saft.
Hannele
CITAT (evelina @ 12-07-2004, 17:49)
ska ringa till Skåne och tala om det för sonen....så dom kan göra saft.

Och fläder-plättar, med vaniljglass! wub.gif
carren
Men stopp nu!!! Druvflädern är giftig, den ska man absolut inte koka någon saft på!!!!

Druvflädern har blommor och bör i klasar som liknar vindruvsklasar.

Den äkta flädern har flata blom- och bärställningar. Det är enkelt att se skillnad på dem.

Bifogar adressen till Den virtuella floran så kan du kolla:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac.html
Hannele
CITAT (carren @ 12-07-2004, 18:22)
Men stopp nu!!! Druvflädern är giftig

Carren har helt rätt... den rödbäriga druvflädern ska man inte äta, läste slarvigt, vad Kurt skrev...
Vanlig ätlig trädgårdsflädern har platta blomklasar:

Åsa, mälardalen zon 2
Druvflädern är bara giftig ifall bären är råa i många andra europeiska länder + USA och liknande gör man gelé på druvfläder (Sambucus racemosa). tidningen Hemträdgården har jag för mig hade ett recept på gelé gjord på druvfläder för 1-2år sedan, jag ska till min lägenhet i veckan ska se om jag kan leta reda på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon