mimmi313
12-07-2004, 16:15
Jag har en stor rosenbuske som växer vid ytterdörren. Eftersom jag inte är någon expert på rosor har jag ingen aning om vad den heter men den växer högt upp. Hur som helst, denna ros mår inte bra, många knoppar blir bruna och dör. Blommorna som verkligen slår ut ser dystra och tråkiga ut. Hela grenar vissnar och dör. Vad ska jag göra? Någon sa att jag borde skära ned den helt. Låter det vettigt? När ska det ske i så fall?
Ska man skära ner hela rosen är våren bästa tiden, men om det är en ros som blommar på gammal ved uteblir blommorna den sommaren. Klipp bort sjuka grenar från marken, plocka bort fula blad/ blommor hela sommaren. Det är för sent lägga på kogödsel men lägg på mycket nästa vår. Men man kan lägga på gräsklipp, vattna med nässelvatten till augusti. Jag petar ner massor av bananskal från vår- höst det stärker rosorna. Även vitlöksklyftor är bra att peta ner runt plantan. Till hösten kan du mylla ner benmjöl eller algomin, bra komplement till andra gödselmedel. Städa runt rosen i höst, försök plocka bort alla blad från marken/ plantan så kanske det blir mindre sjukdomar nästa vår. Hoppas rosen piggar på sig.