Full version: fjärilar!
Saiai
Jaaaaaaaaah!
Jag kan oxå ta bilder på fjärilar....! Och det med en vanlig digitalkamera som jag måste hålla ca 20 (minst 6) cm från motivet för att få en bra bild (små motiv, närbilder).
Jag höll på att störta när jag såg den där stora fladdra förbi, och var tvungen att ha en bild på den. En jättestor med långt bakparti....trodde jag...till jag såg att det var två, som höll på att göra fler.......

tongue.gif

Den här flög iväg, med satte sig på min utsträckta hand....
amaira
Åh så fina!!!!!
Jättebra bilder!

Den översta är en guldvinge.
Nästa är en luktgräsfjäril - nej, förlåt. Två. Som gör fler ändå.

Den tredje heter Allmän Bastardsvärmare.

På den första bilden har du dessutom nån mer liten söt bagge eller nåt, som går på röllikeblomman.
Gossen Ruda
Lite kompletteringar och ändringar. tongue.gif

Skalbaggen överst är en blombock av något slag. Någon Leptura-art, vilken går inte att se. Vitfläckig guldvinge, en hane.

Luktgräsfjärilar, ja.

Bastarden är en Bredbrämad bastardsvärmare. Skiljer sig från Allmän genom att ha 5 röda fläckar mot 6 för den andra. Annars är dom väldigt lika och lika allmänna. biggrin.gif Anledningen till att dom inte är skygga, ibland rent slöa, är att dom är giftiga. Färgerna är en varningssignal.
amaira
wub.gif till Ruda!
Vad skulle jag göra utan dig!!!
Gossen Ruda
Frågan är vad vi alla skulle göra utan varandra. rolleyes.gif wub.gif

Frampå kvällen började jag undra om bastardsvärmarna var giftiga eller bara illasmakande. Efter koll i böcker vet jag nu att dom är giftiga, dom har cyanid i blodet. Hur 17 dom klarar sig själva vet jag inte men uppenbarligen gör dom det. smile.gif
amaira
CITAT
dom har cyanid i blodet
huh.gif ohmy.gif unsure.gif
Huvvaliga.
Fast ... vilket enkelt och bra sätt att få tag i cyanid ... rolleyes.gif
Bara ta lite blodprov... wacko.gif
Saiai
Aaaaah! Giftig?? Hoppas den inte var giftig på benen då, det var det enda som var när mig tror jag.... Jag har känt mig lite yr och konstig dom senaste dagarna, men jag trodde det berodde på spänningar i nacken....
Jag gjorde inget galet med den, försökte fånga den eller så, den flög iväg väldigt sakta och när jag sträckte ut handen satte den sig på den. Men jag kommer ihåg när jag var liten, och såg en sån, blev jag varnad att den var farlig, men har inget minne att nån sa att den var giftig utan att den var nån slags mal som åt kläder.....Förväxling...? eller minns jag fel.....
alex
Idag (egentligen igår nu...) (1) så såg jag faktiskt blåvinge, faktiskt den första jag ha sett "live", (2)något som jag först trodde var nässelfjäril, men sen såg jag att hela var orangefärjad, med massor av mörka nerver (eller vad de är), (3) något som såg ut som luktgräsfjärilen men verkade vara lite annorlunda, det fanns bl.a. inte mer än en (kanske två prickar eller "ögon" som satt precis bredvid varandra) prick, ungefär på samma plats som där de två prickarna längst fram sitter på luktgräsfjäril och hade samma form och samma färg(liksom hela denna fjäril hade gemensamt med luktgräsfjäril, att den hade samma färg och ganska exakt samma form också), jag såg bara ihopfällda vingar, den flög snabbt iväg så att jag inte hann uppfatta detaljer på vingarnas ovansida...

Jag såg även andra fjärilar, men de kan jag inte beskriva noggrannt, har mer eller mindre glömt av hur de såg ut...

På ängen fanns det bl.a. åkerfibblor tror jag att de heter, rölleka (jag såg faktiskt även en ljusrosa variant!), rödklöver och andra ärtväxter... Det det fanns mest av var åkerfibblor.
amaira
Saiai, jag skulle tro att du behöver ÄTA den för att bli förgiftad, och du har väl inte tagit en provtugga?
Nä, tänkte väl det, du kan nog vara lugn.
Inte vet jag vilka mängder den innehåller heller, du kanske behöver äta tio stycken för att uppvisa förgiftningssymtom... tongue.gif

Grattis Alex till din första blåvinge!

Den orangefärgade kan ha varit en nätfjäril eller en pärlemorfjäril av något slag.

Den tredje kan du nog sätta etiketten "gräsfjäril" på, till att börja med.
Det finns många gräsfjärilar, som är ganska lika varandra, och jag törs inte ens gissa.

Hamnade du på en fjärilsäng helt plötsligt?

här är en nätfjäril:
alex
Tack för svar!

Min nr 3 var var en nätfjäril alltså! Tack! Min nr 2 såg är fjärilen uppe i hörnet av denna bild, om det nu bara funkar...:
alex
Yes!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon