Efter att nöjt ha sett hur mina dagliljor växt till sig bra i år och nu börjar sätta knopp så ser jag nu att knopparna verkar angripna och att därför blomningen nu kan bli starkt begränsad.
Jag har sett denna åkomma tidigare år men aldrig i sån omfattning som i år. Jag fruktar därför en riktigt usel blomning i år vilket smärtar mig då jag förväntade att alla mina cirka 30 olika sorter skulle blomma fint.
Vad är detta för typ av angrepp och vad kan man göra åt det? Kanske är det redan för sent att göra något men det kommer ju trots allt många nya knoppar som kanske möjligen kan skyddas på något sätt men hur? Har prövat med att spruta med Florina Lustgård men är detta tillräckligt effektivt?
Jag bifogar ett par bilder för att ytterligare understryka mitt problem. Bild nummer två är från min mycket fina sort Pretty Fancy som blommade helt otroligt läckert förra året (se gärna bildexempel på min Trädgårdsavdelning om dagliljor i sommargalleriet på www.kgkarlsson.nu) och som nu alltså ser ut att bli helt förstörd. På den senare bilden syns också några små insekter (nere till höger) som ser ut som fruktflugor men något större. Är det dessa som lägger ägg i knopparna så att de sväller upp?
daglilja - insektsangrepp?
Daglilja Pretty Fancy - insektsangrepp?