mamamaggan
Hej!

Min svägerska har en trädgård planterad på 60-talet. En av prydnadsbuskarna behöver beskäras. Men , då uppstår 2 problem:

1. Hon vet inte riktigt vad den heter ( kollikvitsa eller liknande). Den har rosa blommor och har precis blommat över.

2. Kan hon beskära den nu?

Finns det någon som kan hjälpa henne?

M V H

Mamamaggan
Sommartorparn
Är det en sådan här paradisbuske?
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...t...=alfa§ion=K

Jag skulle vänta med att beskära till efter blomningen och då bara glesa ut, dvs. skära bort då äldsta och grövsta skotten nere vid marken.

Finns det fler bud? unsure.gif
mamamaggan
Hej igen!

Jodå, en sådan buske är det! Tack så mycket för hjälpen. Är säker på att min svägerska hälsar och tackar också!

M V H

Mamamaggan
Sommartorparn
Nu har jag studerat vad experterna skriver:
Enligt "Beskärningsboken" är Paradisbusken bland de buskar som blommar på kortskott från äldre grenar. Dessa beskärs under senvintern eller tidigt på våren innan lövsprickningen. "Själva beskärningen är av typen underhållsbeskärning, dvs. gallring och reglering av skott utan att växtens karaktär nämnvärt förändras" .

Med andra ord, inte sommarbeskärning utan vårvintern, men framför allt är det utglesning, inte kalhuggning som gäller.
smile.gif
Hannele
CITAT (Sommartorparn @ 12-07-2004, 20:55)
Jag skulle vänta med att beskära till efter blomningen och då bara glesa ut, dvs. skära bort då äldsta och grövsta skotten nere vid marken.

ja, och detta gör man inte ofta, vart 4:e år är lagom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon