|
råse-marie
12-07-2004, 19:46
Är det någon som varit ute och plockat svamp??? Jag älskar att gå i skogen men har inte varit ute ännu men det borde väl finnas. Därför är jag lite glad att det regnar för det brukar betyda MYCKET SVAMP!
Blomstertanten
12-07-2004, 19:50
 Det regnar ju hela tiden ! Och varenda gång man tänker att nu skiner solen så jag går ut i skogen, då kan man ge sig på att det börjar regna igen !
Åsa, mälardalen zon 2
12-07-2004, 20:02
Enligt svampguidens svamprapporter så verkar det finnas en hel del svamp på många håll i sverige. Men här hittar jag nästan ingenting (jag har bara hittat några pyttesmå kantareller) det är fortfarande ganska torrt här i skogen så det verkar inte ha regnat lika mycket här som på andra håll, här har det mest duggat när andra fått regnskurar. +Jag tror vildsvina har del i att det inte finns svamp, i vilken skog jag än går in i ser det ut som en jordfräs gått fram. Här hittar man svampguiden och går man in på rapporter kan man se vart folk hittat svamp + vilka svampar de hittat http://www.svampguiden.com/
råse-marie
12-07-2004, 20:04
CITAT (Blomstertanten @ 12-07-2004, 20:50)  Det regnar ju hela tiden ! Och varenda gång man tänker att nu skiner solen så jag går ut i skogen, då kan man ge sig på att det börjar regna igen !  Ja men jag tänkte possitivt dvs att det kanske skulle vara mindre med mygg om det SPÖ REGNAR??????  eller vill dom ännu hellre komma in under kragen då?
evelina
12-07-2004, 20:13
Det finns massor av sommarkantareller vi har plockat 2 hinkar fulla mums är det ( så det finns inget ont som inte har något gott med sig) REGNET alltså!!
evelina
12-07-2004, 20:15
MRLINDELL
12-07-2004, 20:31
Jag hittade 70 fina kantaraller på ett ställe runt en gran, har bilderna i en vanlig systemkamera. Skall lägga in den sedan. Det blir mera svamp på semestern ... i år blir det ingen stuga, ingen husvagn ... inga förbokade saker. Fast vi behöver en husvagnsplats i alla fall ...  Ett Australiensiskt tält för hårda krav men ändå generöst stort för fyra personer, "Kungen av campingplatsen", ett Sportiva Odyssey.
netaave
12-07-2004, 20:42
Välkommen till Siggefora! Där finns både husvagnsplats och massor av kantareller, har plockar så där lite lagom redan.
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2004, 16:04
Idag har jag hittat lite svamp (på vägen till bussen) när jag var i Upplands Bro
ninnisky
13-07-2004, 17:22
CITAT (råse-marie @ 12-07-2004, 20:46) Är det någon som varit ute och plockat svamp??? Jag älskar att gå i skogen men har inte varit ute ännu men det borde väl finnas. Därför är jag lite glad att det regnar för det brukar betyda MYCKET SVAMP!  Nu är ni allt avundsjuka. Från mitt köksfönster på landet kan jag se kantarellerna växa utanför husknuten. De växer bara för oss.
gammelnalle
13-07-2004, 17:31
Ur skoluppsats:
När det hade regnat , växte kantarellerna som svampar ur jorden. så det så..... nininsky: Jag är INTE avis... fast jag har nog 150m till mina... men de behöver 1dags värme till.....
andersen
13-07-2004, 17:42
Ja min fru har varit ute i dag och plockat ett par liter kantareller, men hon var besviken över karljohan svampen för det var fullt med mask i dom.
råse-marie
13-07-2004, 19:53
Men gud va orättvist  jag vill oxå hitta kantareller Ni lyckostar  mmmmm.....tänk smörfrästa på en macka  åh ! jag blir GALEN Få se om jag kan ta mig ut och leta imorgon , fast jag brukar mest få mygg och knottbett och korgen full med barr.... jaja! OCH motion!
Vi har också hittat både Karl Johan och sommarkantarell.
Har man hund måste man ju ut i alla väder.
Det är en av fördelarna med att ha hund, faktiskt. När jag bara hade katt blev jag ofta sittandes, för att katten lagt sig till ro i knät. Gick upp 10 kg på kuppen, som jag raskt gick ner igen när jag skaffade hund.
Jycken, Molly, är mycket nöjd med vädret för övrigt. Hon tycker jag är urtråkig när jag jobbar i trädgården. Regnar det blir det mer skogspromenader, eftersom trädgårdsarbete i regn inte är så kul. Att stigarna förvandlats till bäckar tycker hon bara är en fördel, eftersom hon är en spaniel.
råse-marie
14-07-2004, 07:01
Jaaaaaaa!!!! solen tittar fram idag. Josefine och hennes kompis får väl följa med ut i skogen idag ( båda 4 år) så får vi väl se om vi hittar någon svamp  eller om det bara blir fika på en sten
gammelnalle
14-07-2004, 07:37
En förutsättning för att hitta svamp är ju att man verkligen ger sig ut i skog och mark..... CITAT Jag älskar att gå i skogen men har inte varit ute ännu men det borde väl finnas. så bra att ni äntligen hittar ut.... CITAT Jaaaaaaa!!!! solen tittar fram idag.
Josefine och hennes kompis får väl följa med ut i skogen idag ( båda 4 år) så får vi väl se om vi hittar någon svamp eller om det bara blir fika på en sten Och fika på en sten..... DET är inte dumt det... och inte så BARA!!!
råse-marie
14-07-2004, 07:39
Du har så rätt lilla nalle
Jag var ute i förrgår en sväng...fick tom lurat med yngste sonen....det började bra... en liten Karl- Johan och en smörsopp precis när vi klivit ur bilen..och en liten bit längre bort hittade vi en handfull kantareller...sen gick vi ..och gick...och gick....sonen hittade pissemyrror i byxorna men nån mer svamp hittade vi inte, så vi gav upp och åkte hem....alldeles lagom till att himlen öppnade sig och formligen vräkte ner regn......Skönt att vara i bilen då.... ....och när vi kom hem hade gubben gått en tur i skogen hemmavid och plockat iallafall ett par liter kantareller Jaha..jag brukar säga att man inte skall gå över åsen efter blåbär ..tydligen gällde det svamp också...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|