Full version: tryckinpregnerat
Lena
Hej

är det någon som vet om man kan behandla tryckinpregnerat med järnvitriol?
Hur blir resultatet i så fall?

Lena zon 4
KURT
Om det man vill uppnå är att det skall bli grått så tror jag att det är bättre att använda grå bets eller grå lasyr. Men även där måste man prova först på lösa brädor, en del tryckinpregnerat virke är mycket "grönt" så det kanske kan slå igenom och göra det hela mörkare än man tänkt.
MRLINDELL
En tumregel är att man skall vänta en sässong så att det tryckinmpregnerade får oxidera ut ordentligt innan man målar på något.
Killensomvillhagrönafingrar
Det går säkert att behandla medjärnvitriol, men detta skulle ha lite nackdelar.
Jag har målat huset med järvitriol och det är inte som andra färger utan det är som att måla med vatten. Efter ett tag rinner en del ner för brtädorna och ner på (i vårt fall) betongstenen. Stenarna blir gula sad.gif

Man använder även denna färg för att färga puts, ex på detta är danska villor, de där lejongula.
Med andra ord kommer du få missfärgade golv inomhus när du drar in det
wink.gif

Dessutom har denna ytbehandling andra egenskaper än ex olja vilket gör att det nog inte blir skönt att gå på. Troligtvis kommer du få en del flisor i förtterna. Anledningen till att det ger ett visst skydd är att det sker en pyrolys i trät, dvs det åldras snabbt och genom detta transporterar det mindre vatten(innehåller även medel aktiva mot mögel)

Den sista anledningen till att inte använda det är att för att genom dess struktur så vill det gärna släppa så man rekomenderar ej hyvlat virke.

Vill du ha en vackert grå altan, vänta 2-3 år så blir den grå behandla den sedan med såpa så blir den skön att gå på ock får ett silkeslent intryck
Lena
Hej

Jag tackar för svaren, men uttryckte mig dåligt, så här är det.
Vi har byggt en pergola och ett plank av ohyvlat virke och behandlat det med järnvitriol, det blev toppenbra, med överliggarna har vi gjort nu senare av tryckt virke och ej behandlat alls ännu, vi vill ju att de ska se lika ut som rsten
av byggnaderna, därav funderingarna. Vidare har vi byggt en ny bro helt och hållet av tryckt virke, golvet tänke vi olja, men resten av broräcket måla vitt,
kan man måla tryckt virke med någon vit färg ?

MVH

Lena
MRLINDELL
Man får samma svar, tryckinpregnerat bör vänta en sässong innan det målas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon