renate
Vad kan det var för en Bagge? jag hittade den i morse på föndterbrädan på altanen,den mellan två pelargonkrukor. ohmy.gif Det finns två bilder till i albumet Djur i trädgården.
Lars-Olof Arvids
Jag skulle gissa på kastanjeborre, eftersom den har svart kant på täckvingarna. Denna art är mycket lik en ollonborre, som det har varit gott om i år. Ollonborren är en sydlig art (även om den har spritt sig norrut) medan kastanjeborren finns ända upp i Lappland.

Olle
amaira
Dom är fina tycker jag. (säger hon den där tokiga insektsälskaren ohmy.gif wub.gif )

Men lite svårt att skilja från ollonborren - tack Olle för den lilla lektionen.

Kastanjeborren (och ollonborren) är ganska stor, vilket kanske inte syns på bilden.

Så småningom tänkte jag samla ihop insektsbilderna i en tråd, som jag gör med fjärilarna nu, då kommer din borre med! smile.gif

Det är ett bra sätt (för mig) att lära mig och stabilisera mina kunskaper. Och så tycker jag det är roligt.

/amaira
renate
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-07-2004, 08:19)
Jag skulle gissa på kastanjeborre, eftersom den har svart kant på täckvingarna. Denna art är mycket lik en ollonborre, som det har varit gott om i år. Ollonborren är en sydlig art (även om den har spritt sig norrut) medan kastanjeborren finns ända upp i Lappland.

Olle

Tack för svaret,jag trodde Ollonborre var den där lilla bruna så kallade kaffeböna,men det är kanske Pingborre jag menar.Den jag fotade i går har jag aldrig sett innan.Nå väl jag dödade den inte bara släppte ut den. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon