netaave
12-07-2004, 22:47
Vi har hyrt en stuga i Motala nästa vecka, någonstans i bakhuvudet finns att jag hört om en fin kryddträdgård i dess närhet, där man också kan köpa kryddor.
Någon som vet?
Tips på andra sevärdheter mottages vänligt och bestämt.
*Bergs slussar
*Vadstena (förutom själva stanmed mera, har dom även en musiejärnväg)
*Omberg (det går att åka bil vädligt långt upp på berget, man ser ända till Billigen!(skövde))
*Övralid (Verner von Heidenstam)
och sist men inte tråkigast
*
Cloettafabriken i Ljungsbro, öppet mellan 10-17 vardagar!
gammelnalle
13-07-2004, 06:22
Antar att det är vadstena klosters örtagård (?) som du menar.
Linköping (Gamla Linköping) har även en kryddträdgård och dit är det ju inte långt...
Lars-Olof Arvids
13-07-2004, 07:29
Tåkern får du inte missa! Det är fascinerande med alla fåglarna i vassen, även om man inte är så bra på arterna. Dessutom finns där säkert fågelskådare som du kan fråga. Omberg är också mycket sevärt med intressant flora och fantastisk utsikt.
Olle
Lär finnas en kinesisk trädgård på vägen till Askersund (norr om Motala). De visade lite ifrån den på TV i våras- kommer dock ej ihåg vilket program!
Besök gärna Medevi på vägen, gammal kurort med brunn
MVH o lycka till
netaave
17-07-2004, 23:47
CITAT (gammelnalle @ 13-07-2004, 07:22)
Antar att det är vadstena klosters örtagård (?) som du menar.
Linköping (Gamla Linköping) har även en kryddträdgård och dit är det ju inte långt...
Tack alla för era svar med tips.
Jodå gammelnalle det är klosterträdgården jag tänkte på. Har just fått veta att den 25/7 nästa söndag alltså är det Örtagårdsdagen där, I Sankta Birgittas örtagård. Stod dock ingen tid, men ni som bor i närheten och vi som är turister då, får väl hålla utkik i den lokala blaskan.
Hej på en stund, åker i morgon på min egen lilla vätternrunda, nu kommer finväder framår tisd, på min SEMESTER, Yiipiii!
netaave
26-07-2004, 23:24
Har haft en jättetrevlig "Vätternrunda" och faktiskt bara regn i onsdags.
Vi bodde i Varamon i Motala, lång sandstrand, flera mysiga restauranger och bra aktiviteter för stora och små.
Vi gick ner till stranden på kvällarna och åt lite ost och kex, med gott vin till i solnedgången, sååå härligt.
Örtagården i Vadstena var en stor besvikelse, rörigt och mycket ogräs. Saknades skyltar och när vi fick tag på en guide så kunde han ingenting.
Vadstena i övrigt var en jättemysig stad som vi tillbringade en hel dag i, ska ni dit ska ni luncha på Slottsvillan, mysigt ställe och trevlig personal. Åk också rundturståget, där fick man en trevlig lektion om stadens historia. Ta med baddräkten, det är badstrand längs hela stranden mitt i stan.
Tåg åkte vi även i Hjo, en verkligt liten stad men tyvärr hann vi bara stanna ett par timmar.
I Karlsborg hittade vi ett mysigt litet glasscafé precis vid kanalen, man satt i en trädgård och där fanns det växter, det fullkomligt prunknade av blommor i rött, blått och vitt. Vid strandkanten fanns en brygga och massor av vattenväxter, den finaste trädgård jag någonsin sett. Idas bakficka hette det.
Vi åt senare middag på Idas brygga, resturangen vid slussarna, lika fint där.
Vi besökte även Gränna och Visingsö, där finns många fina naturreservat. Visingsö var trevligt med sitt remmalag, men nästa gång ska jag ta med bilen över för det finns otroligt mycket mer att se där.
Borensberg var också en pärla, vi satt i solen en hel eftermiddag och åt pizza, tittade på slussningarna och mådde gott.
Väl på hemväg i går fick jag kokt potatisabstinens, vi åt ute varje dag, mest sallad och bakad potatis så det blev dåligt med nypotatis, men vi köpte med oss nyrökt Vätternsik, så det blev det och potatis och "pricksås" när vi väl var hemma.
Nu är det tvätt och ompackning som gäller, på torsd åker vi till Barcelona på långhelg, ska på bröllop då barnens kusin gifter sig. Makens syster är gift där nere.