Full version: Såpvatten
Roggemugg
Kan någon tala om för mig blandningsförhållandet på såpvatten som jag tänker spruta på krassen som är full med ohyra?
Annelie
Detta recept finns på Gröna rums hemsida - själv så kopierade jag texten från ett tidigare inlägg (tack Felix matte wink.gif ). Om du vill ha mindre mängd får du räkna om lite själva smile.gif

Koka upp 1 liter vatten och 4 deciliter grönsåpa i en kastrull. Låt svalna och blanda i 1/2 liter T-sprit Häll över blandningen i en 10-litershink och fyll upp med vanligt vatten tills hinken är full. Sätt lock över hinken och använd hela sommaren.Spruta på kvällarna brukar vara bäst...
Lajo
För den lilla trädgården kan man köpa såpsprit på apoteket. Blandas 2 msk/liter vatten.
/Lasse
Sollan
Uj, jag brukar inte vara så noga med mitt såpvatten... unsure.gif
Tar en skvätt såpa och en mindre skvätt rödsprit. Sprutar lite på fingrarna och pytsar i mer såpa om vattnet inte är "såpigt" nog. Använder näsan för att avgöra om mängden rödsprit räcker.
/sollan
Hannele
CITAT (Roggemugg @ 13-07-2004, 10:16)
jag tänker spruta på krassen som är full med ohyra?

Du kan ta slangen med bara vatten.
lena:-)
ohmy.gif Oj, jag blandar bara lite grönsåpa och vatten...sådär lagom smile.gif ........Grönsåpa på burk. Vad är spriten bra för......eller mer kanske..inte bra för rolleyes.gif
TeliaNet
på mina citroner kör jag 1/4 såpa.
inte ens det håller lusfritt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon