lena:-)
13-07-2004, 09:54
När är fröerna klara på växterna? Min "Moses brinnande buske" har blommat över. Går det att ta de fröerna pch plantera genast? Om de inte är helt klara mognar de om man tar av dem och låter dom torka luftigt i "förpackningen" ?........Virrigt men är det nån som fattar hur jag menar?
solkatten
13-07-2004, 11:29
Det bästa är att låta de mogna på plantan, annars är risken stor att du får torra men omogna frön.
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2004, 12:48
Låt fröna mogna på plantan (= när frökapslarna börjar spricka upp).
Har för mig att Dictamnus hör till de växtslag där färska frön sådda utomhus på hösten brukar ge bäst resultat.
Troligtvis får du mer frön än vad som ligger i en fröpåse i handeln så testa så färska frön utomhus på hösten och låt de andral fröna torka och som du sedan testar så på vårvintern (kanske med lite kallstratifiering från kylskåpet ifall de inte gror)
lena:-)
13-07-2004, 13:02
Ok, man får avvakta förstår jag....Tack för svaren. I denna kölden och regnet så mognar dom väl innan frosten kommer får man hoppas
"torrt, brunt och prassligt" skrev nån en gång nånstans på ett trädgårdsforum......jag tycker det är allt som behövs för att beskriva när frön är mogna......
Alpiner i Halmstad
14-07-2004, 19:34
När stängeln upp till frökapsael ändrar färg från grönt till gult,bunt kan man klippa av den. Näringstillförseln från moderplantan har då avstannat och frökapseln kan slutavmogna i t.ex ett kaffefilter.
Vi tröskar när de flesta frör ligger i filtret.
Om fröet skall sås direkt eller om man skall vänta till jan, febr. beror på arten.
Vi har redan sått sippor, adonis och några rununcler.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.