Ewa L
Min stora Pipranka (till vänster på bilden) orkade inte ta emot mer vatten! Har rasat ner och i fallet tagit med sig ett halvt päronträd. sad.gif

Det största problemet är dock att TV-antennsladden var fäst uppe vid nock, och den har Piprankan förstås också dragit med sig!! mad.gif

För att inte behöva dra om sladdarna undrar jag alltså:

Kan man skarva antennsladd? Även om den är utomhus?? Skall jag vira massor av isoleringstape efteråt???

Hannele
Ring en elektriker!
Kan bli dyrt att göra fel, om du saknar bra försäkring... unsure.gif
andersen
Nää ingen elektriker behöver kopplas in det är bara att köpa tvist on 2st +en dubbel hona på biltema, inga problem.
Ewa L
CITAT (andersen @ 13-07-2004, 11:32)
Nää ingen elektriker behöver kopplas in det är bara att köpa tvist on 2st +en dubbel hona på biltema, inga problem.

Håller med; ingen elektriker. Svagström ger jag mig på, har ju dragit de tidigare.

Men är verkligen den kontakten för utomhusbruk?? unsure.gif
andersen
Ja Ewa det är en kontakt till parabol det är samma typ av kabel till vanlig anten, det finns en special tape som man kan linda runt skarven om man är rädd att det ska tränga in fukt.
renate
När jag förra året grog kabeln till ADSL utomhus behövde jag skarva det,Jag frågade om jag får göra det utomhus under ett bred takförsprång där det inte kommer åt regnvatten.Jag fick rådet att skarven får inte utsättas för fukt,så jag ledde kabeln in i fönstret,satt dit en skarv och ut igen,så får man göra. Alså ingen skarv utomhus,köp ny sladd,det kan det vara värd. rolleyes.gif
andersen
CITAT (renate @ 13-07-2004, 11:50)
När jag förra året grog kabeln till ADSL utomhus behövde jag skarva det,Jag frågade om jag får göra det utomhus under ett bred takförsprång där det inte kommer åt regnvatten.Jag fick rådet att skarven får inte utsättas för fukt,så jag ledde kabeln in i fönstret,satt dit en skarv och ut igen,så får man göra. Alså ingen skarv utomhus,köp ny sladd,det kan det vara värd. rolleyes.gif

Renate vi pratar om antenkabel, inte telefonledning.
TeliaNet
tänk på att det ska vara 75ohm i antennkabeln.
teleldningar får man inte ändra själv, även om jag bygger mina egna telenät här hemma.
det beror på att 110v(ISDN)/90v(analog telefon) utgör fara för liv.

i antenn kabeln är det en tråd i mitten och en flätad runt, krångligt att skarva. köp nytt.
lycka till!
andersen
TeliaNet vad är det för krångligt att skarva en antennkabel?

Man viker bara ner den flätade strumpan och trär tvist on över den skruvar den runt kabeln klart!tid någon sekund , har gjort det massvis av gånger när jag istallerat paraboler hur lätt som helst!
gmasterb
CITAT (andersen @ 13-07-2004, 20:44)
Man viker bara ner den flätade strumpan och trär tvist on över den skruvar den runt kabeln klart!tid någon sekund , har gjort det massvis av gånger när jag istallerat paraboler hur lätt som helst!

Har man två kontakter så är det inga problem, men om man bara ska tvinna brukar ledningen i mitten gärna gå av.
Men är man lite händig så brukar det inte bli problem.
/Stefan
ester
Det går att skarva sladden och sätta en moj över så att vatten inte tränger in i sladden. Funkar dock ett tag för fukten tar sig ändå in och gör att trådarna i sladden rostar. En ny sladd är inte dyrt att köpa.

(Jag råkade en gång gräva av sladden till parabolantennen...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon