Full version: Chilipulver
Rossi
Vi har precis läst Plönings bok om Chili och ett användningsområde som han nämner är att mala sina chilifrukter till pulver. Jättebra, tycker jag men så kom jag att fundera över HUR man ska mala de torkade frukterna till ett fint chilipulver. Det står inte i boken.

Är det någon som vet?
KURT
Enlast borde det vara att helt enkelt köra dem i mixer. Då kommer visserligen skal och frön med (om man torkat med fröna kvar) men det bör inte göra något. Om jag hade torkat chili så skulle jag dock knappast jort chilipulver på dem, om jag inte hade väldigt mycket. Chilipulver kostar inte speciellt mycket att köpa, men torkade chilifrukter kan användas till så mycket annat än att bara malas.
GoSatta
finns många sorters chilipulver.

Själv gör jag mitt av pirri pirri då dom finns att köpa väldigt billigt färsta och är små så dom torkar lätt/snabbt (å så är dom starka och goda)

Man kan välja mellan att torka eller rosta chilin (ger olika smaker) jag föredrar att rosta dom vilket jag gör i ugnen på låg värme.

Sedan hur man ska mixa/pulverisera beror ju helt på hur man vill ha dom. Jag kör med en stor trämortel som igentligen används till att göra somtom och liknande sallader. Vad man ska tänka på att både mixer och mortel ger ett VÄLDIGT fint damm som flyger runt över allt och sätter sig i ögon och på textiler så man ska vara försiktig, vill man ha ett grövre pulver så brukar jag bara mosade dom med händerna.

varför vill man göra eget chilipulver? jo för kvaliten blir otroligt mycket bättre än det som går att hitta i affärerna. Både starkare och godare.
Rossi
Tack för svar Kurt. Men kan det verkligen bli finmalet i en vanlig mixer? (Och vågar man köra den i en vanlig mixer - kan man få den så ren från de små fragmenten så att inte allting annat blir chili-starkt?) Du kanske har provat själv så att du kan berätta.

Jo, vi har massor med chili. Hela växthuset fullt. Och vi har mycket kvar sen ifjor trots att vi har gett bort mängder.
Rossi
Tack även för ditt svar Gosatta. Mortel kanske man skulle testa. Jag kan inte se framför mig att det skulle bli det där pulvret som man köper i kryddburkarna men jag har ju aldrig provat ....

Vi har en kryddtork som vi torkar frukterna i.
Rossi
Och, Kurt, jag håller med dig om att man kan göra så mycket annat med chilifrukterna också. Ett tips, som vi har tillämpat något år, är att använda dem som julgransdekoration. Mycket udda och trevligt! ;-)
GoSatta
nejh ett fint pulver blir det inte utan du får mer sådant chilipulver som dom använder i asien, alltså grövre med hela frön i.

Ska man få det riktigt fina pulvret måste man nog mala
Rossi
Ja, det var just malningen jag var ute efter men jag vet bara inte vilket redskap jag ska använda mig av. Kurt föreslog mixer och det kanske fungerar och blir finmalet. Bara inte allting annat tar smak av chilin sen ....
Anna i Örsjö
Hej Rossi!

Jag har en elektrisk kaffekvarn som jag använder till att mala senap i och det blir ett väldigt fin pulver. Visserligen köpte min mor kvarnen för sisådär 30 år sen men jag har för mig att jag sett liknande i affären. Den ser ut som en rund plastburk lite större än en konservburk med genomskinligt plastlock, i den sitter två små knivar som i en mixer. Jag ska testa den med torkad piri piri vid tillfälle och återkomma med testresultat. smile.gif

MVH Anna
Rossi
Tack för tipset om kaffekvarnen! Vi har en elektrisk kaffekvarn där vi kan ställa in om vi vill ha finmalet eller grovmalet så det borde passa perfekt. Problemet är väl kanske återigen att jag är rädd för att min mans kaffe kommer att smaka chili ..... (Själv dricker jag bara te.)

Men man kan säkert köpa en manuell kaffekvarn för en mindre summa pengar. Det tycker jag att det kan vara värt!

Tusen tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon