Full version: Larver överallt...
marbosm
Hej,
Jag har ett problem i min trädgård som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. I mitt album finns en bild jag just tagit. I detta fall är det en jordgubbe som dessa larver finns på men de finns på ALLT! Så fort något ätbart har minsta kontakt med jorden är dessa larver där. Jag har gräsklipp i mängder runt squashplantorna annars är de där. Jag har mina jordgubbsplantor i hål i en svart marktäckduk men trots det tar sig dessa odjur igenom speciellt nu när det är så blött. Jag kan inte använda fallfrukten av äpple eller plommon osv. Vad som är riktigt konstigt är att ingen av våra grannar har sett dessa larver i deras trädgårdar. Antingen är det något väldigt konstigt här eller också har våra grannar väldigt dålig syn. Är det någon som vet vad detta är? Har aldrig sett det någon annan stans och tycker det är ganska äckligt faktiskt. Finns det någon bot?
Kram
Marie
anna.
uuh vad äckligt.. :X

men jag vet tyvärr inte vad det är.. unsure.gif
Fenja
Jag har ingen aning om vad "odjuren" kan heta, men jag tror inte att de är ovanliga på något vis. Frågan har varit aktuell här nyligen. Jag får också sådana där i jordgubbar och smultron, men bara på de bär som har komtakt med marken. Jag har sett dem i väl-/övermogna bär också. Halm runt plantorna minskar problemet avsevärt. De kan gå i fallfrukt också, men om du tar upp fallfrukten varje dag så hinner de inte angripa den.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Själv tycker jag bilden ser nästan exakt ut som en bild som finns i min växtskyddsbok = en jordgubbe full av den fläckiga tusenfotingen. De trivs under fuktiga och regniga somrar. Tusenfotingar hör till de naturliga nedbrytarna det är deras jobb att ta hand om frukter som ligger mot marken och ofta börjar ruttna. Oftast brukar man få mindre problem när man har väv eller halm under plantorna så frukterna aldrig har kontakt med marken men i ditt fall verkar det ju inte ha hjälpt.

Tips: Squashen går också bra att odla i svart marktäckväv.
marbosm
Har alltid tyckt att de sett ut som larver eller maskar, men det kan säkert bero på att jag pga lite fobi mot saker som "ringlar" inte studerat dem riktigt nära och någon växtskyddsbok som visar dessa har jag tyvärr inte. I dag stålsatte jag mig för att lyckas att ta kortet innan jag reflexmässigt kastade frukten huh.gif
Kikade därför närmare nu och ser att de faktiskt har en massa ben så tack Åsa. Du har säkert rätt. Konstigt bara att mina grannar aldrig sett några. Här verkar de finnas i mer än överflöd!
Äckligt är det allt och jag låter aldrig någon ta frukt eller bär i trädgården utan att varna att de ska kika efter först. Lite trist faktiskt!
Kram
Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon