Full version: Ny kryddträdgård
Ninni
Jag ska försöka mig på att göra en lyten kryddträdgård. Jag vill ha den enkel och tänkte kanske använda diverse plattor och plantera kryddor mellan. Bakom har jag en liten berghäll och jag vill att det ska smälta in och se naturligt ut. (Vilket det kanske inte kommer att göra om jag använder betongplattor).
Har letat på forumet efter tips och undrar om någon har bilder att visa på era kryddtäppor?
Fenja
Jag har inte gjort något mera än att samla kryddorna till ett enda land, se bilder i mitt album, det är inget märkvärdigt alls!
Mvh
Fenja
Lena N
Jag har gjort min kryddträdgård av pallkragar:

Du verkar tänka i helt andra banor, men är du intresserad av att se hur mitt bygge gick till så finns en serie bilder i mitt album.

Det har visat sig att citronmelissen inte klarade vintern i "plan två". Jag får ta tillvara en fröplanta och plantera i markplanet där det inte blir så kallt om fötterna på vintern.

Ska försöka ta en bild mellan skurarna och lägga in hur det ser ut i år. (Kan dröja lite). wink.gif
carren
Tips: Anna Bergenströms bok "Annas örtagård" har många inspirerande bilder och dessutom skötselråd. Det finns förslag på både mer formella och mer fria, böljande planteringar.
Ninni
Tack för svar och Lena, det där med pallkragar var snyggt. Har du betsat dem? De hade sån fin färg.
ester
Jag har inte kommit på hur man lägger in bilder ännu wacko.gif

Jag har grävt ut fyra land med en gång som ett kryss mellan och med en rundel i mitten. I ett av de fyra landen har jag kryddor för matlagning. Oregano, timjan osv. I ett land växer olika sorters mynta. De sprider sig så lätt att det är bra att ha dem alla i samma land. I det tredje landet växer "häxörter". Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem, men de är fina och ska liksom vara där. I det fjärde landet växer jordgubbar och i rundeln i mitten står en taiberry med smultron runt sig.

Jag brukar låta en del av kryddorna blomma. De drar till sig fjärilar och bin, somäven pollinerar mina jordgubbar. När jag lärt mig hur jag lägger in bilder kan jag visa en bild av en av våra gubbar som var lika stor som en clementin! Det blir mängder av bär tack vara alla bin!

Jag tror att det kan bli riktigt snyggt med plattor mellan kryddorna. Gör ett rutmönster med varannan platta, varannat hål och plantera i hålen. Kryddorna kommer ju sedan att breda ut sig olika mycket och det gör säkert att det ser både prydligt och naturligt ut. Bra att ha plattor att kliva på när man ska skörda kryddorna.
Killensomvillhagrönafingrar
Ester jag har planerat att göra något liknande din lösning, kul att hör att det funkar bra.

Som du säger så sprider sig kryddorna och fylelr ut hålen med tiden, men innan dess blir det ganska mycket ogräs mad.gif
Har du löst detta på något sätt?
Jag har funderat på att sätta ner plantorna och sedan täcka med täckbark runt kan det vara en bra ide?

Finns det någon bra lista på kryddväxter som är perenna?
Tänkte ha visa rutor med enbart perenna kryddor så att jag slipper pilla i varje på våren.
mulle
Det finns massor av perenna kryddväxter!
Jag har begränsat mig till det jag verkligen använder i maten, d.v.s timjan, salvia, dragon, gräslök och luftlök.
Dragon måste ha en helt egen ruta, den växer våldsamt!
Mulle
ester
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 15-07-2004, 10:14)
Ester jag har planerat att göra något liknande din lösning, kul att hör att det funkar bra.

Som du säger så sprider sig kryddorna och fylelr ut hålen med tiden, men innan dess blir det ganska mycket ogräs mad.gif
Har du löst detta på något sätt?
Jag har funderat på att sätta ner plantorna och sedan täcka med täckbark runt kan det vara en bra ide?

Finns det någon bra lista på kryddväxter som är perenna?
Tänkte ha visa rutor med enbart perenna kryddor så att jag slipper pilla i varje på våren.

Med betongplattor har jag inte gjort själv, jag har kryddland. Pappa hade det så när jag var liten och jag har inget minne av nån jobbig ogräsrensning. Mina kryddor har vuxit snabbt och har man bara ogräsfri jord till att börja med så borde det väl hålla sig lättrensat? Kanske täcka med lite sand. Täckbark luktar pyton och jag gillar det inte alls.

Oregano och/eller kungsmynta buskar sig rejält, timjan blir snabbt fin och buskig och där finns ju en mängd olika. Jag har backtimjan, stortimjan, citrontimjan och gråtimjan i en enda blandning och låter det bli till en matta och sprida sig vilt. Kanske kunde vara snyggt i din rabatt närmast berget? Isop, salvia och lavendel blir också bli vackra och buskiga. Rosmarinen struntar jag i för den är så ömtålig och dragonen blir så smal och hög. malörten har jag grävt upp och kastat bort för att den blir jämt full av löss.
Mynta kan du ju också ha, men gräv ner nån form av kant till myntans land så att den inte kan sprida sina rötter på ställen där den inte ska bo. Gräslök är ju också gott och en matta av krusig persilja.
Jag tror att du får ett fint resultat redan första året!
katjoh
Jag funderar också på att göra ett eget kryddland. Eftersom jag har diverse jordhögar liggande som blivit över när jag grävt ur för plattsättning här och där och (varierande kvalitet på jorden alltså) så funderar jag på att göra en liten svängd kulle, som en liten solgrop ungefär, med öppning mot söder.
Det borde ju bli väldränerat och varmt. Och med "golvet" i den lilla gropen lagt med några plattor och timjan emellan, och sedan olika kryddväxter och annat smått och gott på sluttningarna som luktar gott så kan man sedan sitta/ligga där i och ha det gott...
Lena N
CITAT (Ninni @ 14-07-2004, 16:05)
Tack för svar och Lena, det där med pallkragar var snyggt. Har du betsat dem? De hade sån fin färg.

Ja, jag blandade "roslagsmahogny" och målade både in- och utvändigt. Dyrt och omständigt, använd Cuprinol istället. tongue.gif
Lena N
CITAT (ester @ 14-07-2004, 19:34)
Jag har inte kommit på hur man lägger in bilder ännu  :wacko:

Bilder i inlägg måste finnas på nätet. Det enklaste är att göra ett album här på Odla och ladda ner bilderna där först. Sedan öppnar man den bild man vill illustrera ett inlägg med, högerklickar på bilden och väljer "egenskaper". Där det står "Adress (URL)" markerar du bildens namn och kopierar (ctrl + C).

När du ska sätta in bilden klickar du på knappen "bild", kopierar in bildnamnet (ctrl + V) och trycker OK. Färdigt biggrin.gif

Låter det enkelt. Det är det när man kan det, men innan dess kan en del problem uppstå så återkom gärna med frågor. rolleyes.gif
ElliC
Såg ett inlägg här på forumet där någon hade skapat en kryddspiral av stenar, jord och kryddor. Mycket snyggt och inspirerande. Kanske går det att söka på kryddspiral för tyvärr kommer jag inte ihåg vem som hade laddat ner bilderna.

mvh Elli

Efterlite etande hittade jag tillbaka till länken. Prova att gå in här:

[URL=http://www.juniper.se/kryddspiral/]
Annelie
Så här blir bättre.. wink.gif

Kryddspiral
Mi70
Mitt kryddland är anpassat efter förutsättningarna, en minitomt där man måste vara ekonomisk med utrymme. Jag har helt enkelt låtit kryddorna bilda en låg infattningshäck till min lilla köksträdgård, och så har jag fyllt ut utrymmena mellan plantorna med ringblommor. Det är faktiskt fint, utrymmesekonomiskt och praktiskt. Kryddorna sprider sig inte snabbare in i köksdelen än man hinner handrensa bort dem. Trots det lilla formatet ryms här mynta, citronmeliss, dragon, oregano, salvia, gräslök, koriander och persilja.

Annars har du fått jättemånga fina förslag, en riktig kryddträdgård skulle jag också vilja ha!

Ninni
Ja, tack för alla bra förslag. Tyvärr har jag en massa knölklockor på den här platsen. Så först måste jag täcka över i två-tre år med markduk, och då kanske jag ska ha pallkragar. Men det där kryddspiralen var ju rolig! Om inte annat så kan man ju ha den i mitten med lite låga kryddväxter som timjan tex. Är sugen på att börja!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon