|
Full version: Rosornas tid
Jag har nån slags hatkärlek till rosor. När vi byggde huset för många år sen, bestämde jag att absolut inte ha rosor, för det hade alla andra och deras rader med glesa rosplantor impade inte på mig ett dugg. Inte var de bra marktäckare heller, och behövde massor av speciell skötsel och beskärning... Men när jag fyllde 30 år, så fick jag fyra plantor Nina Weibull av min kusins familj. Jag var ju tvungen att jordslå dom nånstans, och senare göra en rabatt till dom. Dom tog sig såklart, och överlevde vintern, sen fick jag köpa några plantor till för att fylla ut rabatten. Med silverarv som marktäckare blev det ganska bra. Senare drabbade Lucia mig, en gul skönhet som lyckades överleva min torftiga skötsel och som förförde mig med sin doft. Sen var det kört.... Kryprosor, The Fairy, hade en granne vid garageuppfarten, och de var bara för söta, måste jag ha...... Jag vet inte vart dom tog vägen sen, men jag har tydligen fortsatt köpa rosor, mest små krypande, även en fin rosa som hette Carina men den klarade inte vintern. Den stora buskrosen fick jag av min förra granne, och den härstammar från min mormorsmor..... Jag har inte orkat gräva upp rabatten med Nina Weibull på ett tag, så nu är den en blandning av röda rosor och "invandrare" som blommar så fint att de får stå kvar... Ska ta en bild på hela rabatten idag, det finns mycket fint bland ogräset där....;-)
Jätte fin, jag gillar de rosor som inte är knökfulla med kronblad! Den på bilden har ett tilltalande ruffsigt, enkelt utseende! Precis som en ros ska ha!! Vackert. Mvh Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2004, 16:09
Vad sägs om den här skönheten som finns i min trädgård som nog är finast som knopp.
Jag gillar Gammaldags Rosor med sin underbara doft,rabattrosor är inte min grej de äter rådjuren upp,har några gamla kvar.  I dag var jag ute och fotade Rosor,de finns i mitt rosalbum på AoT.
Madeleine1
13-07-2004, 16:25
Wow Åsa! Vilken häftig bild! Vad heter rosen?
Åsa, mälardalen zon 2
13-07-2004, 16:33
Mossrosen heter Communis (synonymer: Old Pink Moss, Common Moss), ganska spretigt växtsätt här hos mig men knopparna och blommorna är tjusiga. Communis är härdig till zon 6, engångsblommande = blommar på äldre ved, den enda beskärningen jag gör är att ta bort det som är fult på våren och det brukar bara vara någon enstaka kvist. Ska höra till de som lätt får svartfläckssjuka men jag har inte märkt något av det, jag har placerat rosen luftigt så att risken för svartfläckssjuka skulle minska.
Härlig Åsa, jag har ingen mossros så jag måste läsa om den sorten. Dom är snygga med all mossa. Det får väl ev. bli en till hösten. Gillar alla sorter av rosor, alla har sin skönhet.
Mossrosor har jag inger heller,listan blir längre och längre.Den ser lite speciellt ut.
Så så vackra bilder...och man blir lätt Kär i dem
Men mossrosor är bara så underbara , Åsa jag har tittat på den men inte slått till ,men så läcker.
Jag är dock ägare till 2 mossroser
MVH
Hannele
13-07-2004, 19:23
 Åsas mossros, wow! Nästan finare än min gröna ros.
Mossrosen var häftig! Tänkte först att den hade fått en sån där sjukdom vad det nu heter, som gör att knopparna blir små buskiga ruskor... Jag ska nog försöka skaffa fler sorter, gärna gammeldags doftande, till min örtagård. Tycker det är så svårt att veta vilka jag ska köpa, som är tåliga och överlever vintrarna även om jag glömmer täcka eller kupa eller vad man gör.... Mina första rosor, Nina Weibull, är jag väldigt glad i, just för att de kommer tillbaka trots att jag försummar dom och pga ryggproblem inte orkar hålla efter ogräset så de växer igen.
CITAT (Exotic @ 14-07-2004, 00:23) Här kommer namnet Chapeau de Napoleon
Jag hade fel, The Fairy hade inte försvunnit, bara gömt sig i en annan ros. Nu blommar den lilla söta rosa oxå, den som jag bara älskar.....
En oanad skönhet som dök upp i rabatten:  Vi har ingen aning om vad den heter, så om någon råkar veta så säg det gärna... /Jennie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|