Full version: Nävor!
Madeleine1
Jag har blivit alldeles galen i nävor. wub.gif wub.gif wub.gif
Köpte ett gäng till igår och det är garanterat inte de sista för den här säsongen. Jag har tagit ett par foton på mina nykomlingar. Finns i mitt album tillsammans med de jag hade tidigare. tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Håller fullständigt med, Nävor är otroligt vackra växter, och finns i många blad-och färgvarianter. /Helen
Madeleine1
Har du någon särskild favorit? Eller någon du kan tipsa om? wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nja, jag upptäckte Nävorna själv i fjol, så jag tycker nog att alla är så fina. Har frösått lite olika sorter både i fjol och iår, och igår började G.pratense "Splich Splach" att blomma. Den nävan är hos mig ca.50cm och har vita blommor med mycket lila strimmor i, tycker den är jättesnygg. Har även köpt några olika sorter men alla har inte börjat blomma ännu och en del har blommat över, men bladverket är vackert. /Helen
Kristina i Skåne
Jag tycker också mycket om nävor, en av mina favoriter är geranium phaeum, jag tycker också mycket om "Splish splash"
pepparmynta
Jag har dessa

G. Magnificum
G. Phaeum "Samobor"
G. Johnssons Blue
Madeleine1
Jag har bl.a en G. hybridum som det stod Johnson's var. på när jag köpte den. Har letat för att ta reda på om det är samma som Johnson's blue, men inte riktigt kommit fram till något. Jag är inte så bra på vad benämningar som 'var.' står för. Är det någon av er som vet? wacko.gif
mulle
Var. = variegatum = brokbladig!
Madeleine1
Hm.... minsann... Brokbladig vete 17 om den är... blink.gif tongue.gif
renate
Blodnäva
Nätnäva
Spansk näva
Finns i mitt album juli 04

Min Jonssons blue blommar inte i år,bladen var konstiga ivåras men nu är de gröna och fina,kanske den blommar snart.
Renate
estet

Denna är mitt måste ha! Geranium renardii Nätnäva. Kolla vilka läckra blad den har, som sammet och rel. stora blommor.

Annars har jag redan G. phaeum brunnäva med sitt vackra brunbrokiga bladverk. Se den nedre bilden.

Och denna skönhet, G. cinerium "ballerina".

asalouise
CITAT (Madeleine1 @ 13-07-2004, 18:04)
Jag har blivit alldeles galen i nävor. wub.gif wub.gif wub.gif
Köpte ett gäng till igår och det är garanterat inte de sista för den här säsongen. Jag har tagit ett par foton på mina nykomlingar. Finns i mitt album tillsammans med de jag hade tidigare. tongue.gif

Har kollat i ditt album och blev "blåsugen" på nävor i olika blåa nyanser. Så nu ska jag ut och shoppa nävor! (Risk: kan bli dyrt.. huh.gif )
Helen i Piteå Zon 5
Kan den här sidan vara nåt?
http://www.geocities.com/RainForest/Canopy...20and%20Reports

Och den här
http://sprite.netnation.com/~panic4/carter...sies/photos.htm
/ Helen
Madeleine1
Vilka länkar! wub.gif Något att gotta sig i om regnet kommer tillbaka... laugh.gif
estet
Kom hem idag med två "laurence flatman". smile.gif
Eg. var jag ute efter fler ex. av brunnävan men den var slut och tomhänt kan man ju inte fara... laugh.gif

Det är nåt speciellt med nävor. wub.gif
estet
Här kommer en vacker bild för alla som gillar blå nävor.
Tog bilden på en handelsträdgård. Det var så vackert med solen som lös på de ljusgröna björkarna i bakgrunden.

wub.gif
Madeleine1
Vackert värre!! wub.gif Vet du vad det var för sort?
estet
Antar att det var g. magnificum, kaukasisk näva.
Madeleine1
Har märkt att de skiftar ganska mycket i färg, från knallblå till violett, beroende på ljuset. Vackra är de!! wub.gif
thomaswahlqvist
Var just ute o rensade bland mina nävor.
Måste tippsa om en som heter biokovo.
Den är lågväxande ,rosa blommor och täcker verkligen bra.
Men så luktar bladverket gott oxå, kom att tänka på något billigt skumbad för hela familjen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon