Full version: Björk som förstör!
Rebecka
Hej,

Är ny här på forumet och har kikat runt lite nu och bestämde mig för att här nog finns kunniga människor som kan hjälpa mig rolleyes.gif

Vi har på vår lilla tomt en stor björk vars rötter huserar överallt under gräsmattan......korta och sega och långa och grova....

Eftersom vi bor i hyreslägenhet så är det ju inte "vår" tomt, men vi får förvalta och sköta den hur vi vill....med ett undantag....vi får inte fälla björken som suger åt sig allt vatten och näring från andra växter.

Finns det ngt som kunde trivas i björkens omgivningar?

ett + är om man kan hitta ngt soim inte behöver planteras så djupt eftersom det är som en matta av rötter ca 2m runtom björken och väldigt svårt att gräva mer än 20-30cm djupt...
Jag har planterat vildvin som jag tänkte skulle få klättra längst stammen som är väldigt sårig och ful för att göra den lite mer attraktiv i alla fall...

Vildvinet verkar inte trivas allt för bra....det växer i alla fall inte sådär frodigt som vildvin brukar.

Jag är tacksam för all tips jag kan få!!!

Rebecka
Hannele
CITAT (Rebecka @ 13-07-2004, 19:40)
Vildvinet verkar inte trivas allt för bra....det växer i alla fall inte sådär frodigt som vildvin brukar.

Det tar ett par år för vildvinet att etablera rötter och komma i gång med växten.
Björk behöver inte mer vatten än andra träd, det råkar vara bara bjork man har undrsökt...
Sylvia
Du kunde ju plantera i stora lådor, typ pallkrage fast snyggare, som du placerar på gården. Man kan också bygga stora planteringslådor av murblock. Lägg markduk under, så björkens rötter inte tar sig in i lådorna också. Sedan kan du plantera olika växter beroende på hur höga lådor du gör och om de ligger i skuggan eller om de får sol.
Rebecka
Hmm...ingen dum ideé biggrin.gif
Att jag inte tänkte på det...klart jag skall plantera så! Det kan man ju göra snyggt med lite nivåskillnad och liv också.

Tack tongue.gif
jendah
en fördel till... om du använder krukor och lådor kan du ta med dem om du flyttar biggrin.gif
Lycka till!

/Jennie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon