Madeleine1
Jag har problem med att jag får så in i vassen torra händer när jag påtar för mycket i jorden med bara händerna. Jag har provat x antal olika varianter av handskar, men antingen får man in jord för att de är för vida eller annars går fukten igenom när man håller på i fuktig jord. Båda är stora problem för mig eftersom jag får självsprickor och blir mer eller mindre impregnerad av jord, som jag inte får bort från fårorna i fingertopparna hur mycket jag än tvättar... mad.gif

Jag skulle behöva få tag på handskar som håller bra mot fukt, har någon form av mudd och ändå är sköna att ha på sig. HJÄLP... sad.gif
Fenja
Granngården har elastiska bomullshandskar med mudd som är plastade på insidan handen och på fingrarna. De fungerar utmärkt, jag har samma problem som du har med händerna. Välsorterade handelsträdgårdar brukar också ha sådana, ju dyrare - desto bättre, vill jag påstå!! Kådsalva hjälper förträffligt mot torra, självspruckna händer och fötter.
Mvh
Fenja
Killensomvillhagrönafingrar
Jag hittade faktiskt ett par ypperliga till min fru. De är gröna har bra mudd och har gummimaterial i handflatan. Kostade visserligen 78 kr men verkar prisvärda. Kan kolla märket när jag kommer hem.

Själv har jag samma problem men med arbetshandskar, det grova skinnet torkar ut nävarna rejält och i mitt fall är det mer blåsor än själsprickor som är problemet. Där har jag dock funnit en ypperlig lösning biggrin.gif Då min fru jobbar med att marknadföra kläder för häst/fritidsbruk så kan jag få provexemplaren. Så om ni ser någon kånka stenplattor med ett par exklusiva ridhanskar i läder så är det jag smile.gif
Då de är lite väl fina i skinnet drar jag ibland en grov handske över för att inte slita för mycket på dem
caffelatte
Mina favorithandskar är ett par gröna med fingrar och handflata "inplastade" in något gummiaktigt, från Bröderna Nelson. Jag tror att de kallas roshandskar.
Anna i Örsjö
Jag använder helst ett par gamla skinnhandskar. De sitter bra, blir inte genomblöta och man tvättar dem innan man tar av dem. Jag smörjer dem med lite handkram ibland.

anna
solkatten
När jag planterar krukor och dylikt använder jag diskhandskar, med ett par bomullshandskar i blir man inte så svettig. Billiga är de också.
Madeleine1
Wow! Tack för alla tips! wub.gif biggrin.gif Jag är så glad att jag har er! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag ska kolla Granngården och "roshandskar", jag har sneglat just på de dyrare handskarna men inte riktigt trott på att det skulle vara bättre, men nu tror jag nog att jag ska tänka om. Undrar hur mycket pengar jag har lagt på handskar som inte funkar så bra... - det hade blivit minst ett par stycken av bättre kvalitet. huh.gif

Det där med skinnhandskar är ju helt sant. Har inte tänkt på att använda det på sommaren dock... wink.gif men det var ju smart. Mina vinterhandskar brukar vara snygga fram till våren ungefär. Sedan börjar jag använda dem i trädgården och då tappar de en del av utseendet... laugh.gif

Fenja, kådsalva har jag hört talas om, men var får man tag på det? Finns det i "vanliga" hälsokostbutiker eller beställer man det på nätet?
Kattfot
Använder också diskhandskar. De sitter åt ordentligt "på rätt sätt". Nackdelen är ju att det blir svettigt, så bomullsvantar inuti var ju en bra ide!
lotta_
Jag har fått ett par jättebra handskar av min granne. De heter Tegera, art nr 110 och finns i affärer där man säljer arbetskläder.

http://www.stenklader.se/arbetshandskar
pimpim
Jag fick 2 par trädgårdshandskar i julklapp Tegera 114 och dom är toppenbra. Sitter ordentligt på och det känns knappt som om man har handskar på sig.

Pia
ninnisky
Har provat trädgårdshandskar i massor men hittills kommit fram att bomullshandskar doppade i något som någon kallade gummiliknande (är PVC-vet av egen erfarenhet) är bäst. Vanligen gröna, men finns dock även gula. Kostar från COOP 9:- (ja just det) och från Br Nelson det tiodubbla.

Torra händer har jag fått bot med av min fotklinik. Medlet heter Jon Won, finns i hälsokosten. Den är nästan vattenlik, luktar pyton (d v s myrsyra) kostar under 100-lappen men är underbar. Den har t o m fått mina skivade naglar på bättringsvägen. Använd den varje kväll så blir det underverk! biggrin.gif

Nu ska ja ut och dra på de gröna.
Tirre
Köpte ett par handskar med "titeln" "Växthushandskar" och de är superbra. Åtsittande muddar som inte släpper in skräp och bra grepp m gummering i handen. Vitt gummi och blå bomull. Minns inte riktigt var jag hittade dem... Granngården eller COOP, borde det vara.

Mot mina torra händer föll jag till föga och "märkeslyxade" med en tub Evelyn & Crabtree-kräm - "garderner's delight" eller vad den hette. Lite dyr, men ofantligt dryg. Luktar lavendel och gör händerna supermjuka flera dagar efter en insmörjning!

Kollade igår när jag kom hem:

Handskarna kommer från Weibulls, pekfinger, tumme och handflatesidan är vit m gummering, resterande ovansida grön o blå-randig. Blå mudd.

Och så heter det ju Crabtree & Evelyn och inte tvärtom...!
Krämen heter bara Gardeners Hand Therapy.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon