Full version: Mejram
Jill-Ulrika
Nu har jag mejram både högt och lågt nu undrar jag bara vad jag ska kunna göra med allt. Därför söker jag nu recept i alla dess former som innehåller mejram. Det är ju en ganska doft- och smakrik krydda men till vad? rolleyes.gif
lolo
Hej! Mejram är tillsammans med timjan jättegod till ärtsoppa. Dessutom kan mejram användas till grytor där tomater eller grönsaker/rotfrukter ingår samt även på pizzor. Det är en fin smakförstärkare, så den kommer du att ha god nytta av. /Ann-Louise
lolo
Glömde skriva att mejram bör ingå när man lagar till själva ärtsoppan från grunden, inte som extra krydda till köpt ärtsoppa (tror jag inte behövs då tongue.gif )/Ann-Louise
Siri
Jag har i sommar "upptäckt" mejram och vilken härlig krydda det är. En av mina favoriträtter är just ärtsoppa (tillagad i lergryta) och där är ju den jättegod. Men jag ahr testat lite andra saker.
Gjorde en söking på mejram på Tasteline och fick upp lite fina saker,,, Titta på chili con carnen tex, mejram är faktiskt en fin köttkrydda,,,
@nita
Hej!

Jag kan rekommendera Anne Bergenströms bok "Annas örtagård", som nämnts här tidigare. Där finns allt om kryddor, hur man odlar skördar och använder dem.

Hon säger att mejram passar till (förutom det ni nämnt tidigare), pastarätter, kötträtter och ägg.

Färsk mejram är gott i sommarsallader, färskost, omelettsmet, såser till grillning av kött och fisk.

@nita
lavendel
Hej! tongue.gif
Mejram och oregano är rätt besläktade..brukar du använda oregano i köttfärs eller tomatsåsen så kan du säkert använda din mejram i stället!
Lavendel
Lassila
Mejram passar också bra till lever i olika former samt till blodkorv / blodpudding, det är riktigt smaskens att ha i när man gör egen blodkorv.
Jill-Ulrika
Tack för alla bra tips. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon