Mi70
Jag har tegelstenen det bästas trädgård, en jättebok klädd i säckväv, med riktig sjuttiotalslook. Har fått den av mina föräldrar, som använde den som husbibel då de var aktiva och nybörjare i trädgården. Den är spännande att läsa, särskilt då jag satt och läste avsnittet om rosor. Tänkte man kanske kunde få tips på olika sätt att undvika svampsjukdomar och annat på rosorna............ smile.gif

Men där föreslogs säkert ett tiotal olika giftsorter med outtalbara namn, för allt som kunde drabba rosor, till och med bladlöss skulle bekämpas med gift......... huh.gif

Så det kan gå, och vilket tidsdokument......! Kul läsning, och bortsett från vissa avsnitt, faktiskt helt användbar även idag! laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif
Blomstertanten
Visst är det kul med gamla böcker ! biggrin.gif

Själv har jag nyss läst :
Hushållsträdgården En trädgårdsbok för menige man av Oscar Tamm. Tryckt 1898
Enkla råd i köksväxtodling av Carl G. Dahl. Tryckt 1918
Blommorna och människan Lorentz Bolin. Tryckt 1948

Man kan faktiskt lära sej en hel del ! biggrin.gif
Hannele
Gamla böcker är härliga! Men man får läsa med urskiljning.
De före 1940 är intressanta.
Posse
CITAT (Mi70 @ 14-07-2004, 00:10)
Jag har tegelstenen det bästas trädgård, en jättebok klädd i säckväv, med riktig sjuttiotalslook.

Det där med säckväven lät bekant så jag gick och kollade i bokhyllan, och där stod minsann en "Vackrare trädgård", utgiven av Det Bästa 1979. smile.gif

På bokens fram- och baksida är transparent plast klistrad på säckväven... antagligen för att den varit lånebok på biblioteket innan jag köpte den mycket billigt på en utgallringsrealisation för säkert minst ett decennium sedan. rolleyes.gif
lotta_
Det bästa med gamla böcker är att de är SÅÅÅ vackra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon