Full version: Handelsträdgårdar
lolo
Hej! Jag ska resa till Norrbotten om en vecka för ett antal dagar och önskar få tips på handelsträdgårdar/gårdsbutiker och dyl, som säljer egenodlade växter och/eller handhar såväl inomhusväxter som utomhusväxter. Allt är av intresse. Jag är själv väldigt intresserad av namnade pelargoner och av egenodlade grönsaker m.m.
Tack på förhand!
Ann-Louise smile.gif
lotta_
Besök gärna Bryggmans Trädgård i Öjebyn, där säljer de buskar, träd, perenner, inneblommor m.m. Det finns också fina planteringar runt omkring i trädgården så man kan strosa runt och få ideer. Det har varit flera reportage från Bryggmans Trädgård i TV-programmet Gröna Rum. Ett annat förslag är Björsbyns Handelsträdgård utanför Luleå.

Välkommen till Norrbotten!
Betty
Tyvärr gick Broströms handelsträdgård i Piteå i konkurs i juni, de hade en av sveriges förnämsta och mest unika pelargonsamlingar...

Timmerstrandens trädgård i Kamlunge, mellan Kalix och Töre.

Alterhedens gårdsbutik och lanthandel

Länk med adresser till olika handelsträdgårdar.
lolo
Broströms Handelsträdgård utanför Piteå i konkurs??! Är det sant? Jag handlade pelargoner där för bara tre veckor sen, på plats alltså. Men vad tråkigt, vad ska då hända med deras enormt stora och fina pelargonsamling? Har du hört något om nån annan kan tänkas ta över? Om du gör det får du hemskt gärna skriva ett inlägg. Hade tänkt åka dit igen i mitten av augusti i samband med besök i Skellefteå.
/Ann-Louise sad.gif
lolo
Förlåt, jag vill även tacka Lotta och Betty för era fina tips! Tack så mycket!
/Ann-Louise smile.gif
Jejja
Här kommer några fler:

http://www2.cint.se/Sweden/ASP20/Tree.asp?...er=1&RowCount=0
estet
Var själv till Bryggmans i Öjebyn för första gången förra veckan. Rekomenderas verkligen! Fina visningsplanteringar och ett fik hade de. Mysigt och inspirerande!

Timmerstranden är jag till varje sommar. Där har jag fått tag på min slingerstomhatt. Ovanligt sortiment och mycket egenodlat. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Kör du genom Skellefteå får du inte missa Rydlinge handelsträdgård, trots att jag är Pitebo och har många fina handelsträdgårdar runt omkring mig, så far jag ofta till Rydlinge för där finns allt som är härdigt här uppe i Norrbotten. Dom provodlar i 3 år innan dom säljer träd och buskar, + att dom har ett bord som kallas för "finsmakarens" bord och där hittar man massor av trevliga växter. Det håller väl ofta att vara så att många handelsträdgårdar säljer både det ena med det andra som inte är härdigt här, men den informationen hittar man ingenstans utan man förväntas att veta det själv. /Helen
http://www.rydlingeplantskola.se/
Helen i Piteå Zon 5
Jag glömde ju att vi har ju Björsbyn i Luleå, rek. varmt.
http://bjorsby.se/
lolo
Tack så mycket alla ni som gett mig dessa tips! Ska bli jätteroligt att bila igenom detta vackra landskap! Min sambo har aldrig varit i dessa trakter tidigare, så det blir förstås extra intressant för honom. Tack!/Ann-Louise smile.gif
lolo
Oj, jag glömde skriva att vi ska åka inlandsvägen (Vilhelmina-Storuman-Arvidsjaur-Jokkmokk-Gällivare) och sen ta av från vägen mot Arjeplog o se Silvermuseet m.m. Sedan blir det vad det blir. rolleyes.gif /Ann-Louise
katti
Den stora pelargonsamlingen som fanns på Broströms Handelsträdgård såldes ut på extrapris sad.gif ...
estet
CITAT (katti @ 15-07-2004, 11:09)
Den stora pelargonsamlingen som fanns på Broströms Handelsträdgård såldes ut på extrapris sad.gif ...

Det var för bedrövligt...
De hade ju ett fantastiskt sortiment. Vi brukade beställa det vi skulle ha via nätet och fara och hämta när de var klara.

Om jag hade vetat om utförsäljningen, så går det om man inte har dagstidning. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon