Mi70
Jag läste någonstans en trädgårdsexpert som sade att stockrosor ej kan betraktas som annat än ettåriga, då de nästan alltid får rost... Nu har mina stockrosor som jag drev upp från frö förra året, och som iår har jättestora knoppar, massor av rost.... huh.gif sad.gif sad.gif sad.gif

Kan man undvika rost, varför drabbas just stockrosor så hårt, skall man undvika att odla stockrosor helt och hållet? Man kan ju inte plocka bort varenda blad, eller blomknoppen heller för den delen... OCh ettårig, stockrosor blommar ju aldrig förrän andra året?

Usch vad trist....... sad.gif mad.gif
renate
CITAT (Mi70 @ 14-07-2004, 12:09)
Jag läste någonstans en trädgårdsexpert som sade att stockrosor ej kan betraktas som annat än ettåriga, då de nästan alltid får rost... Nu har mina stockrosor som jag drev upp från frö förra året, och som iår har jättestora knoppar, massor av rost.... huh.gif sad.gif sad.gif sad.gif

Kan man undvika rost, varför drabbas just stockrosor så hårt, skall man undvika att odla stockrosor helt och hållet? Man kan ju inte plocka bort varenda blad, eller blomknoppen heller för den delen... OCh ettårig, stockrosor blommar ju aldrig förrän andra året?

Usch vad trist....... sad.gif mad.gif

Pgr.av återkommande rostangrepp odlar jag inte längre Stockrosor. sad.gif
azofia
De stockrosor jag haft har aldrig fått rost. De har snällt kommit tillbaka året efter och/eller frösått sig.

Trist att få rost på dem huh.gif
Mi70
Ni som har stockrosor som frösått sig, hur har ni gjort med blomsterstängeln, det står ofta att den skall klippas av, men då blir det väl inga frön? Låter ni de stå kvar, hur länge då?

Kanske hade jag bara otur iår......... blink.gif
azofia
Jag har bara låtit dem stå kvar...ska man inte det?
Tirre
Hur ser man att de fått rost?
Kommer det på bladen eller blommorna?
Vad beror det på? Svampar? Fukt? Kyla?
Mi70
Rost ser ut precis som rost på vad som helst...orange pulvrigt mjöl som lägger sig på blad och stammar mest, iallafall hos mig. Bladen blir prickiga och vissnar/torkar sedan efter ett tag.... Vet ej vad det beror på.
Åsa, mälardalen zon 2
Rost är en svamp och existerar den svampen som ger rost på stockrosor/malvor i området så finns det konidier/sporer i luften så det är svårt att skydda sig mot svampen.
Eva i Norrköping
Där jag bodde förut hade jag stockrosor på samma ställe i tio år - aldrig ett enda rostangrepp! Där jag bor nu har jag förstås sått stockrosor som är inne på tredje året nu, och de är så fulla med rost att det är en sorg att se dem.... sad.gif
De åker nog väck efter i år, ska bara vänta ut blomningen först, hur kul nu det blir eftersom de knappt har ett blad kvar....
carren
Jag har läst i någon av trädgårdstidningarna att det i princip alltid blir rost på stockrosorna om man en gång haft angreppen (och det är tydligen mer regel än undantag att stockrosor får rost). Orsaken skulle vara att rostsporerna övervintrar i jorden och när våren kommer skuttar de raskt upp på de nya, fräscha stockrosorna. I samma tidning stod de att man har sett att stockrosor som växer mellan kullerstenar klarar sig mycket bättre från rost, förmodligen för att sporerna inte kan övervintra lika gynnsamt på sten som i jord.

Trist information, tyvärr, jag gillar också stockrosor men med blad, inte helt kala stänglar där rosten tagit varje blad, blä... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon