Full version: Tomatproblem
Kicki J
Odlar första året i växthus, jätteroligt och jättetrångt!! Tomaterna är planterade i så kallade odlingsbrädor. Nu har jag upptäckt en vit svampaktig hinna på jorden, vad är det och hur blir jag av med det? Eller måste allt kasseras? sad.gif
Kicki
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du måste inte kassera växterna ifall inte de är drabbade (ser de friska ut och växer bra låt dem stå kvar), när det är fuktigt kan man lätt få lite mögel på ytan av jorden ifall man håller jorden lite för blöt. Tomat vill gärna ha lite torrare så det går bra att låta jorden torka upp ganska mycket det räcker ifall det är fuktigt längre ner där de flesta rötterna är. Nu när det är så kallt och fuktigt så dricker växterna lite och då måste man inte vattna så mycket.

Man kan också hjälpa till lite genom att kanske klippa bort LITE där det är alltför trångt så att det kommer in luft i plantorna och då torkar det upp snabbare.
Kicki J
Tack för det! smile.gif Blev genast lite gladare! Ska ut och klippa upp plasten lite mera, har bara ett kryss där plantorna är nerstoppade om du förstår hur jag menar!? Annars är plantorna fina och kraftiga, kommer massor med tomater och jag har inte sett någon ohyra. mvh Kicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon