Mi70
Jag har tre växter i min trädgård, som jag inte vet vad det är för något, dessa två nedan, har bara dykt upp och jag har aldrig sett dem förut...... Bilderna är tagna idag.

Detta nedan misstänker jag är ett ogräs, eller..........?

Vet någon här vad de är?
Tesa
Ja den översta är iaf ett kungljus, 2-årig, första året bara en gråluden bladrosett..växer vild i Sverige också....sprider sig ogräsartat med frö
På B svarar jag ..-vet ej...
Den nedersta tycker jag ser ut som nån sorts stormhatt eller möjligen en näva......
Mi70
Aha, kungsljus, vad glad jag blir....! Jag tycker de är ganska fina, men hur sjutton har den hamnat i min trädgård? Här är det ingen som har kungsljus i närheten!

Den nedersta är hög, säkert en 60 cm redan, och bladen är blanka och ej småludna som hos nävorna, så en näva tror jag ej. Dessutom har väl de flesta nävor redan blommat, denna bara växer på höjden............. unsure.gif

Tack för kungsljuskunskapen!
Kristina i Skåne
Den i mitten är en allium, kanske allium christophii?
Mi70
Tack Kristina, den är jättefin tycker jag, men jag blev så förvånad, för jag har inte satt den och inte sett den på två år........ Men å andra sidan kan den ju ha legat i jorden sedan de förra ägarna, och att jag dragit upp bladrosetten som ogräs förra året och året innan?

Den skall få stå kvar!
Caprice
Den nedersta kanske är en blodnäva...?
renate
Den nedersta är Gråbo jag tror den är släkt med Malört,blir drygt en meter hög växer vild,sprider sig med frö,kan var ett ogräs.
Innan den går i blom som på bilden ser bladen ut som på din bild.Jag är inte hundra proc. säker.

Hittade den på den Virtiella floran.
Fenja
Nej, jag tror inte att trean är en gråbo, den är gråare i bladverket och ser inte så fräsch ut liksom... Jag tror på en perenn av något slag, skulle kunna vara någon sorts krysantemum kanske, är bladverket aromatiskt? Har du sett den i blom? Har den några blomställningar som du skulle kunna ta en närbild av?
Mvh
Fenja
Mi70
Tyvärr minns jag inte om jag sett den förut, typ förra året................... Och den har ännu inga blomställningar, men den är ganska hög, typ 60 cm, och mycket frisk och frodig i bladverket, får väl avvakta än så länge!
kristerh
Rätt svar:

Kungsljus
Allium
Ogräs vet inte vilken sort...

Krister
Evin
Det tredje ser ut som en aster eller krysantemum av någon sort.
Eller så är det en blomma med vita små dubbla blommor. Kanske är det en släkting till ovan.
Mina föräldrar får dock alltid löss på dem.

/ E - som regnar bort
Ewa L
Vill förtydliga att 1:an är Jättekungsljus, ej Violkungsljus. Tror också att 2:an är Allium. Gissar att 3:an är Nejlikrot (ogräs) med gula blommor. Bladen påminner om Nävan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon