mamamaggan
14-07-2004, 14:07
Hej!
Fick förra sommaren en stilig Mårbackapelargon. Övervintringen gick bra och klippte ner och fick fina skott. Men.... varken moderplantan eller de nya blommar. De växer ordentligt och är frodiga, jag har några inne och några ute men inte någon av dem blommar. Vad ska jag göra?
M V H
Mamamaggan
Nu vet jag inte riktigt var du bor, men hos mig har det regnat väldigt i alla fall vilket har gjort blomningen sen.
Är det så att dina pelargoner har väldigt mycket bladverk, om du kan se om det är mer än vanligt, så kan det tyda på för mycket gödning.
Ja, det är ju svårt att säga så här, men några förslag i allafall,,,
Mina Mårbackor blommar snudd på året runt, det lär vara någon av de riktigt gamla mårbackorna. Men precis som Siri säger kan sen blomning bero på felgödsling, för mycket kväve gynnar bladtillväxten. Byt till en gödning med mindre kväve eller gödsla mera sällan så kommer det nog blommorna.
Mvh
Fenja
Jag sällar mig också till den skara som tror på för mycket gödning. Mårbackorna kan givetvis variera i blomintensitet, har själv flera olika sorter som varierar där, men de brukar vanligtvis ha lätt för att blomma. Själv "struntar" jag i pelargonerna då o då och märkligt nog är det då de börjar blomma eller blommar som mest. Kan det ha att göra med att om de försummas en aning så känner de att de måste öka fröproduktionen för överlevnad? Bara en tanke...

/Ann-Louise
mamamaggan
15-07-2004, 19:21
Hej igen!
Tack för era råd. Men jag måste erkänna en sak ( kanske en dödssynd?). Jag gödslar inte mina krukväxter.
Jag sätter bara om dem i ny jord på försommaren och sedan får de bara vatten, sjövatten för det mesta. Det brukar gå bra och mina " vanliga" pelrgoner blommar så fint, så fint. Men inte Mårbackorna.
Vad kan det då vara?
M V H
Mamamaggan
Det är nog så att dina pelargoner skulle bli glada för lite gödsel i så fall!! De sätter knopp ganska snart efter att man väckt dem ut vintervilan och börjat med gödselvattnet på våren. Jag ger mina gödning till oktober ungefär, sedan få de ta igen sig till i februari.
Mvh
Fenja
mamamaggan
15-07-2004, 22:20
Hej igen igen!
Ja, får väl försöka med gödning då. Vore ju kul att få även Mårbackapelargonerna att blomma. Tack för råden !
M V H
Mamamaggan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.