Roger123
Jag har två gamla (?) syrénträd, ett lila och ett vitt. Träden är ca. 3-4 m. höga. Det är liten grönska "inne" i träden och träden ser "trötta" ut och blomningen verkar avta år från år. Varje träd har 6-8 kraftiga grenar. På det ena börjar grenarna längs ner vid jorden och på det andra någon meter upp.
Hur beskär jag dem, och när, för att få fart på träden igen?
Annelie
Om du inte har så bråttom kan du föryngringsbeskära med ett par grenar/år på varje träd. De tål att klippas ganska ordentligt. På så sätt så får man behålla det mesta av grenarna samtidigt som man gör möjligt för lite nya friska skott.

Syrenen blommar på årsskotten så klipper du hela trädet så uteblir blommningen ett år..
Roger123
Hej Annelie!
Tack för svar. När är lämplig tidpunkt att ta bort ett par grenar? Funkar det nu? Eller är det bättre att vänta till febr-mars?
Annelie
Hej Roger!

Jag bläddade bland gamla inlägg och hittade en lämplig tråd till dig. Cilla vår trädexpert har förklarat lite om syréner och när det är lämpligt att klippa.. Hon kan det där med träd men har "ledigt" nu så jag klistrar in länken från ett tidigare inlägg. Lycka till smile.gif

Cilla om syrener
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon