Full version: Album
Ninni
Jag skulle vilja lägga in bilder i mitt album här på forumet och har förmodligen en riktig "kokofråga". Första gången jag försökte lägga in bilder fick jag ett svar att de var för stora filer. Jag har nu gjort miniatyrbilder och de gick bra att lägga in. Däremot går det inte att förstora dem i albumet och det är ju ingen som vill titta på små pyttebilder. Hur gör man?
(Ibland önskar jag att jag hade några tonårsbarn, som kan hjälpa mig med det här med datorer...:-)
Fenja
Du behöver inte förminska originalbilderna till thumbnails! Välj ett format som kanske är så där 100 X 150 mm så syns bilderna bra i albumet. Thumbnailen som syns i albumet gör automatiskt från din större bild.
Mvh
Fenja
Annelie
Att bilden är för stor innebär inte alltid att den är fysiskt för stor utan att den har en för hög upplösning. Att bara rätta sig efter storleken mätt i mm är alltså ingen garanti föra att det ska fungera.

Har du ett bildbehandlingsprogram? I så fall så kan du gå in där och spara ner bilden i en lämpling storlek i mm plus se till så att den inte blir för stor i kb mätt. Kanske får du välja ett annat format eller så kanske du får dra ner på kvalitén lite grann.. i regel så märks det inte för ögat! Kolla också vad som händer om du väljer ett litet mindre färgspektra - det brukar också göra susen. smile.gif
Ninni
Aha! *fattar nu*
Jag får väl sparka igång mitt photoshop som jag inte begriper någonting av...och kanske lära känna några tonåringar som är haj på datorer.
Tack.
Annelie
Det fixar du säkert själva ska du se! Gör så här:

1: Öppna bilden i PS
2: Välj Spara som
3: Döp bilden och spara i lämplig mapp - tryck Spara

I nästa ruta som kommer upp har du möjlighet att ändra kvalité och lite annat på bilden. Längs ner kan du avläsa hur stor filen blir plus om du väljer att "förhandsgranska" bilden så ser du direkt hur resultatet blir.

Ett annat alternativ är att du öppnar bilden, väljer Spara för webben och därifrån ordnar med bilden. Där har du också möjlighet att titta på 4-handsvisning av bilden så att du kan se hur den ser ut beroende på i vilket format och hur många färger du väljer. Flikarna gömmer sig längst upp till vänster i det fönster som nu är öppet. Ah.. jag visar med en bild istället smile.gif

Hör av dig om det inte fungerar! Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon