Victoria
Hej, Vi har varit bortresta i 6 veckor och strax innan satte jag en hel del fröer. Till min förtvivlan har knappt något kommit upp och det lilla som kommit är tunna tunna stjälkar varav de flesta pressats mot marken av regnet och ruttnat sad.gif Nu var vi ute på en liten prommenad igår och det finns MASSOR av fina vildvuxna blommor ute. Tänkte ev plocka med mig och sätta i rabatten om det går. Vet ni hur man flyttar med sig blåklocka och prästkrage? Prästkrage är ju en perenn så det kan ju löna sig at plocka med sig. Men hur är det med blåklocka. de är så fina. Rätt höga, upp till 70 cm skulle jag tro. Kan jag gräva upp lite med roten och sätta. Kommer de tillbaka nästa år?
Fenja
Det brukar gå bra att gräva och flytta vilda växter, se till att få med så mycket rot som möjligt och rensa bort allt ogräs från plantan. Men rent formellt tror jag att du måste ha markägarens tillstånd för att ta växterna. Råkar du bo i närheten av Borås kan du komma till mig och gräva, jag har massor jag behöver bli av med!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon