Kan inte hitta vad denna blomma heter är dock ingen expert men hittade den inte i min flora. Den kom till tomten förra året och jag ville inte rensa bort den för den såg så fin ut, kanske det är ogräs också vem vet för den verkar växa bra.
/Micke
pepparmynta
14-07-2004, 17:10
Praktlysing är det. En invasiv rackare, men det har du ju redan märkt!
yla
15-07-2004, 00:21
jupp praktlysing men jag ser den inte som ogräs de e fin tycker jag o håller sej rätt så bra på plats men man får väl avgränsa den kanske men den e vacker o blommorna faller som gula stjärnor till marken då dom blommat över jag gillar den o den smiter inte ut till andra platser iallafal inte hos mej
vacker grön o frodig o så kommer de gula stjärnorna som varar LÄNGE
Fenja
15-07-2004, 00:29
Praktlysingen sprider sig genom rotutlöpare och kan otuktad svälla ut ganska rejält. Jag ser den inte heller som ett ogräs, men gräver bort ungefär hälften av den vartannat år så att den inte tränger ut sina grannar. I år fick jag tag på en rödbladig Praktlysing som jag är mycket spänd på att se vad det blir av! Mvh Fenja
renate
15-07-2004, 09:55
Jag har den rödbladiga,den är jättefin blommar med orange/gula blommor,den har blivit ganskar stor men håller måttet än så länge,annars kan man dela den. Tittade i ditt kattalbum,så söta,fina katter du har.
Fenja
15-07-2004, 11:05
Tack Renate! Jag undrade just vilken färg blommorna kunde tänkas att ha! Din Murvel är bra lik min Viper, du har jättefina djur och de ser ut att komma lika bra överens som mina hundar och katter! Mvh Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.